Vil du bli 100 – bli evnukk

Hos mange dyrearter lever hannen kortere enn hunnen. Dette gjelder også for mennesker. Men hos mange dyr lever kastrere hanner lenger enn de som har utstyret i behold. Det har vært noe usikkert om dette også gjelder mennesker, men enkelte undersøkelser kunne tyde på at testosteron forkorter livet.

Det er jo ikke så vanlig nå lenger å kastrere guttebarn, verken for å gi dem en karriere som kastratsangere eller en karriere som voktere av fyrstens harem. Men en koreansk forsker har tatt for seg historiske data fram til begynnelsen av 1800-tallet, den tiden det var vanlig med evnukker ved herskerens hoff. Han identifiserte 81 menn fra en evnukk-slekt hvor dataene var pålitelige. (Evnukker i Korea kunne gifte seg og skaffe seg etterkommere ved å adoptere pikebarn eller kastrerte gutter) Han fant at evnukkene, som gjerne hadde høy status ved hoffet,  typisk levde 14 til 19 år lenger enn medlemmer av andre slekter med tilsvarende sosial status, og vesentlig lengre enn medlemmen av fyrstefamiliene. Gjennomsnittlig levealder blant evnukkene var 70 år, mens fyrstene gjennomsnittlig levde i 45 år. Tre av de 81 evnukkene ble over hundre år gamle.

Det spørs likevel om dette i dag vil bli en populær måte å oppnå nesten evig liv på.

4 thoughts on “Vil du bli 100 – bli evnukk

  1. Helt riktig. Det var det jeg opprinnelig hadde skrevet, men så da jeg skulle trykke på «Publish», fant jeg ut at en bedre formulering var at «hannen lever kortere enn hunnen», så jeg byttet om a-en og u-en, men glemte i farten å bytte lengre med kortere. Det er nå rettet. Takk for korrekturlesingen. Jeg har også gjort en annen liten forandring som kanskje gjør meningen klarere. Jeg hadde litt dårlig tid da jeg skrev om denne nyheten som dukket opp, uten at det er noen unnskyldning for dårlig korrekturlesing.

Legg igjen en kommentar

