Yoga og forkjølelse

En yoga-sekvens bør inneholde en foroverbøy, en bakoverbøy, en opp-ned posisjon, en vristilling og en sidebøy. Før man begynner øvelsene, tar man syv til ti yoga-åndedrett. Man hviler litt mellom hver stilling, og man tar også yoga-åndedrettet noen ganger før man begynner med en ny asana.

Det høres så greit ut når kroppen er myk og frisk, men slik er det ikke alltid. Jeg har gjort lite yoga i en ukes tid. Har vært sterkt forkjølet; det pep i lungene når jeg pustet, jeg hostet som en ulv uten at det egentlig hjalp noe særlig, og nesa rant. Kort sagt – luftveiene var under virusangrep. Bronkitt, fastslo min datter, som googler alt og opptrer som familiens barfotlege. Ikke lett å gjøre yoga-åndedrettet når det klør i luftrøret. Og ikke lett å gjøre de enkle yoga-øvelsene som anbefales, fordi jeg rett og slett ikke hadde lyst til å stå opp og rulle ut yoga-matta, selv om rommet holdt alminnelig stuetemperatur. Jeg er agnostisk til om yoga kan kurere forkjølelse eller annen sykdom, men visste at noe burde jeg gjøre for å unngå at kroppen stivner og det blir motstandsfylt å komme i gang igjen. Og noe kunne jeg gjøre i senga:

Yoga-åndedrettet. De første to-tre pustene ble ganske forsiktige, grunnet kløen i halsen. Tross bronkitt var jeg heldig – nesa rant, men det virket ikke som jeg hadde tette bihuler. Jeg hadde heller ikke vondt i brystet når jeg pustet, selv om det pep. Kunne derfor ta kraftigere i og puste skikkelig ned i magen. Måtte avbryte grunnet hoste, men fortsatte etterpå og nøyde meg ikke med ti yoga-åndedrett denne gangen.

Sigd eller månesigd (er usikker på det norske navnet fordi en relativt komplisert yoga-øvelse med bilder på internett også kalles «månesigd»). Instruksen jeg fulgte er å ligge på ryggen midt på yoga-matta, i mitt tilfelle i senga. Deretter flyttet jeg begge ben og overkroppen mot den venstre kanten av madrassen, slik at kroppen dannet en bue. På innpust strakte jeg ut høyre arm, fulgte fingertuppene med mitt indre øye til armen lå i bue over hodet. Ga deretter slipp, pustet uanstrengt og lot tankene løpe fritt i ca. et halvt minutt. Deretter armen tilbake på utpust, samling av kroppen i sentrum og ny runde, denne gangen til høyre side.

Månesigd/sigd er en forøvelse til yoga-åndedrettet der ribbenspusten blir friere. Men, til min store overraskelse, oppdaget jeg at jeg like gjerne kan kalle øvelsen «liggende sidebøy». Og at hensikten med sidebøy ikke bare er å løsne på stive muskler, men få en friere ribbenspust.

Det er enkelte andre yoga-øvelser som også kan gjøres i senga, for eksempel å heve bena med strake knær til 90 graders vinkel. Det er en forøvelse til hofte- eller skulderstående, og også en «forkjølelses»-øvelse som kan lindre for eksempel hodepine. Jeg synes det er bedre å ha et fast underlag når jeg gjør slike øvelser, og etter å ha pustet på yoga-vis en tyve minutters tid i senga, overvant jeg motstanden mot å stå opp og rullet ut yoga-matta.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s