En utforskende modernist

Olav Strømme (1909-1978)  tilhørte et lite avant-gardistiske miljø av norske billedkunstnere på 1930-tallet. Han var en pioner for det abstrakte maleri i Norge. Utstillingen nå på Stenersenmuseet anbefales! Død blomst heter bildet over og er med på utstillingen.

Strømme var fra Sunnmøre. Flyttet til Oslo og var kunststudent tidlig på 30-tallet. Kom i kontakt med andre unge kunstnere som søkte nye uttrykk for sin egen tid. De var kritiske til dyrkingen av fransk kunst, de såkalte Matisse-elevene og deres romantiske skildringer av norsk natur og bondekultur. Strømme fikk heller impulser fra Tysk kunst. Her fant han en annen frihet og spontanitet som hos Paul Klee og Max Beckmann, Kadisnsky og Franz Marc.

Sammen med bl.a. Sigurd Winge stilte han ut på Kunstnerenes Hus i 1935. Utstillingen møtte sterk motstand fra kritikere og eldre kolleger. Men Rolf Stenersen hadde sansen og sikret seg en rekke arbeider.

Rolf Nesch og i en kort periode Kurt Schwitters – begge tyske kunstnere som bosatte seg i Norge pga krigen – inspirerte det unge norske miljøet til å eksperimentere med materialer, farger og teknikker. Og det gjorde Strømme på en personlig og selvstendig måte. Han hadde en egen sans for materalitet og stofflighet. Han bygget for eksempel opp billedflaten med gips, sement og plastonitt. Han utviklet nye måter å behandle oljemaleriet på. Byen var et motiv han vendte tilbake til gjentatte ganger.

40-tallet var en vanskelig tid for Strømme. Krigsår, psykiske problemer og tvil på egne evner. Det hemmet arbeidsevnen og ødela ekteskapet. Han fant en slags trøst i hvordan Munch hadde hentet tema og energi fra sine psykiske spenninger og konflikter.

Da han senere på reiser fikk se bilder av kunstnere som Rauschenberg, Pollock og Rothko, ble han styrket i troen på at han hele tiden – tross tvil og motstand – hadde vært på rett vei. Også etter hvert som en ny generasjon gjorde seg gjeldende med abstrakte uttrykk bekreftet også det at det han hadde vært i gang med i 1930-årene, var viktig og riktig.

Med en stor utstilling i Kunstnernes Hus 1962 ble hans posisjon gjenvunnet og bekreftet, og i løpet av 1960-årene skapte han en rekke hovedverker. Strømme fikk stor betydning for neste generasjon av norske billedkunstnere, som foregangsmann for det abstrakte maleriet.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s