Da telefonen var et dyrt og sjeldent gode

Da jeg ryddet i loftsboden fant jeg en skoeske med gamle kvitteringer. Og i stedet for bare å kaste dem i papircontaineren så jeg over dem. Det brakte fram noen gamle minner fra urtiden.
Der fant jeg min bestilling på telefon fra 1979 som ble besvart fra Televerket med følgende brev:

Blant vedleggene til brevet var dette:

For å bidra til utbyggingen av telenettet måtte altså nye abonnenter bidra med et lån på kr 2000,-. Dette ble forrentet med 7,5%, og ville bli tilbakebetalt når abonnementet opphørte. (Noen år senere ble det imidlertid tilbakebetalt til alle abonnenter)

Jeg var heldig. Televerket klarte å skaffe meg et nummer i løpet av 17 måneder. Så etter 17 måneders venting, og etter å ha betalt kr 1000 i innmeldingsavgift + monteringsavgift kr 120 + ett kvartals abonnementsavgift med kr 246,13, + merverdiavgift, til sammen kr 1366,15, og gitt Televerket et lån på kr 2000, kunne jeg altså løfte av telefonrøret på den av Televerket godkjente telefon (det var bare lov å koble til godkjent telefon levert av Televerket) og høre summetonen i min egen stue. Det var nå slutt på å stå i kø utenfor telefonkiosken på Solheimsenteret for å ringe. Og jeg hadde da måttet grave fram i alt kr 3366,15 for herligheta. Det tilsvarer i dag ca kr 10 800. Og det er altså ikke mer enn 30 år siden.
Mens jeg er inne på det med penger. Jeg fant også et skriv fra banken som informerte meg om at rentesatsen på lånet mitt (som jeg hadde brukt for å kjøpe leilighet) var økt fra 12% til 13% p.a. Hvor mange av dagens låntagere ville være i stand til å betjene sin gjeld med et slikt rentenivå?

5 thoughts on “Da telefonen var et dyrt og sjeldent gode

  1. Det var den gangen man sa og skrev De og Deres, og offentlige funksjonærer (og bankansatte) sa hele navnet sitt når de tok telefonen, og ikke bare: «Hei, du snakker med Per.»

  2. Min lærer i historie på videregående (dette var midten av 1980-tallet) var SVer og en meget sympatisk og diskre mann. Men en organisasjon klarte han ikke å skjule at han følte sterke antipatier mot: Libertas (vel, han likte ikke FrP heller, det skjønte jeg).

    Der og da visste jeg ikke hva Libertas stod for, men som god sosialdemokrat skjønte jeg at det måtte være noe redselsfullt, på linje med Augusto Ps avkutting av Victor Jaras hender.

    Maaaange år senere googlet jeg Libertas. Og der stod det å lese om denne angivelig proto-fascistiske organisasjonen:

    «Det erklærte formålet med Libertas var å «arbeide for næringsfrihet, åndsfrihet og politisk frihet som grunnlag for en fullverdig livsstandard for alle». Mer konkret var hovedsakene frihandel, fri prisdannelse, skattelette, bevegelig rente og avvikling av statens direkte eierskap i næringslivet. I de første årene ble Libertas i stor grad ignorert eller nærmest latterliggjort blant norske politikere og byråkrater.»

    Så når norske politikere og byråkrater latterliggjorde Libertas, så var det 17 måneders ventetid for å få en telefon de forsvarte (jmf at Televerket er et eksempel på «statens direkte eierskap i næringslivet»).

    Fascisme kan være så mangt.

  3. Televerket skulle absolutt ikke blitt privatisert. Ser en på dagens Telenor er det liten vilje til å legge fiber frem til grisgrente strøk. Hva gjorde televerket? Jo de la kobber frem til hver eneste liten bygd som ga telefon til alle som ville ha, selv om det tok sin tid. Linje fikk de ihvertfall. Noe som ikke kan sies om dagen Telenor. (ref. fiber)

  4. Fadervår i nye liturgi. Vår Far, du som er i himmelen…
    Per Sivle konfirmasjon fikk han korreks ved å titulere Presten i DU, og ikke DE form? Da sa Konfirmanten P. Sivle til presten. Jeg titulerte høyere herre i «DU» form, enn presten. Deretter siterte han: Fader vår DU som er i himmelen.
    En begravelse sist tirsdag leste og hørte jeg. Vår Far, du som er i himmelen …

Legg igjen en kommentar

