Grønnkål – det sunneste du kan spise

boerenkoolIfølge helsesidene  til New York Times er grønnkål omtrent det sunneste du kan spise.

Grønnkål???
Hva i all verden er det? Det er sikkert mange som verken har sett eller smakt det. Men det var en vanlig plante i grønnsakhagene på landet da jeg vokste opp. Nå er den nesten ikke å få kjøpt her i landet, du må dyrke den selv. Men i USA ligger den ferdigpakket og oppkuttet i grønnsakdisken. Grønnkål er det planteslaget som har høyest innhold av antioksidanter, bortsett fra chili, og den er også full av en masse andre godsaker. Grønnkål er litt spesiell ved at den ikke danner noen form for hoder, slik som annen kål, bare grønne blader, men den tilhører kålfamilien. Tradisjonelt ble den brukt i suppe på samme måten som spinat, men det finnes mange andre måte å bruke den på. Lenken til New York  Times ovenfor har et par tips. Selv pleier jeg ofte å woke den sammen med sopp i litt olje på ikke alt for høy varme, krydre den litt, og spise den med pasta.

Her er grønnkål i hagen min. Den lilla varianten i midten, vanlig grønn på hver side
Her er grønnkål i hagen min. Den lilla varianten i midten, vanlig grønn på hver side

Grønnkål tåler frost, ja den blir faktisk bedre når den har vært utsatt for frost. Og så hardfør som den er, egner den seg godt til dyrking her i landet. Men du må altså ha en hageflekk, eller kjenne noen, for å få tak i den. Det finnes flere varianter. Den vanligste er den grønne med krusete blader. Men det finnes også en lilla variant, og en variant med slette blader som er så grønn art den er nesten svart, og derfor kalles svartkål. Har du en hageflekk, så kjøp deg en pose frø, Du kan så den inne noen uker før den plantes ut, eller du kan så den på friland. Oppskrifter finner du på nettet. På engelsk heter den «kale».

To svartkålplanter (i bakgrunnen).
To svartkålplanter

Oppdatering: Litt mer om dyrking av grønnkål og andre vanskelig tilgjengelige grønnsaker og tips om hvordan du kan bruke dem finner du på Dyadebloggen her.

En enda nyere oppdatering og en ny oppskrift med grønnkål finner du her.

32 thoughts on “Grønnkål – det sunneste du kan spise

  1. Morsomt ut, kanskje jeg bør så noen frø i hagen og se hva som skjer…Tror jeg fikk grønkål servert i Italia. Det var i en skikkelig Toscansk bonderett. Grønkålen var bare kokt, og så hadde man den oppå brød som var stekt i ovnen, helte god olivenolje på, litt salt og pepper, og vips, det smakte kjempegodt!

  2. Du har sannsynligvis rett i at det var grønnkål du fikk. Selv har jeg spist Caldo Verde på Madeira. Det er visstnok nærmest en nasjonalrett i Portugal. Det er grønnkålsuppe, men med en litt annen grønnkål enn den vi dyrker her. Den vi dyrker her trenger lengre koketid.

  3. Du smakte den i Toscana, ja! Det heter Acquacotta («kokt vann»). Men grønnkål er faktisk enda mer kjent for en annen Toscansk bonderett, som du også fikk smakt, nemlig Ribollita («kokt igjen»).

    I Italia fins det overalt når det er sesong for det. Det er kjempegodt! Og billig som bare det.
    Her i Oslo fikk jeg kjøpt den på Jacob’s på Holtet for noen år siden. Den dyreste grønnkålen jeg noensinne har sett!!

  4. Etter å ha spist grønnkål i 7-8 måneder er jeg overbevist om at mine hvite likfingrer har blitt normale igjen på grunn av grønnkålen. Jeg har vært plaget av hvite likfingre så lenge jeg kan huske, men nå er fingrene mine helt fine og jeg kan være ute i kulda uten å få problemer. Jeg spiser fire blader grønnkål hver dag. Effekten kom ganske raskt. Hilsen Harald Carlsson 80år.

  5. Morsomt å lese om grønnkål! Jeg er oppvokst med en farmor som alltid har dyrket grønnkål. I familieselskapene var det nesten alltid grønnkålsuppe til forrett. Absolutt en favoritt!

  6. Ja, det bør så absolutt være et marked for grønnkål også her i landet og ikke bare i det det store utland. Skal jeg dømme etter antall klikk på denne posten må det være ganske mange som er interessert. Til nå er det over 2000, og det holder seg jevnt på 2-3 klikk pr dag, selv over 2 år etter at jeg skrev dette.

  7. Så att amerikanerene dynker den med olje og salt og steker den i ovnen i 30 min, da blir den som potetgull som ungene elsket>>)

  8. Kanskje jeg skal prøve det når årets grønnkål vokser til. Det er sannsynligvis sunnere enn potetgull.

  9. Det er merkelig at nesten ingen grønnsakdyrkere dyrker den. I Sverige har Findus den i frysedisken, men her må du nesten dyrke den selv.

    En forretning som selger frø, slik som et hagesenter burde ha frø. Det er for sent i år, så du må planlegge for neste sommer. Så inne i små potter, yoghurtbegere eller rømmebegere passer. Ett frø i hver potte. Så i april og plant ut i mai/juni. Jeg vet ikke om det går an å få kjøpt planter, jeg har ikke sett det, men jeg har heller ikke sett etter. Lykke til.

  10. Grønnkål er in på bloggen i år igjen…

    Søk på «grønnkål frø» eller «kale seeds» så finner du flere som du kan bestille frø fra direkte på internett. Hvis firmaet er utenlandsk må man sjekke at sorten man velger trives i Norge. Det er mange frøfirmaer f.eks. i England.

  11. Jeg er nesten litt overrasket over interessen.
    Siden jeg skrev dette for over to år siden har det vært 2700 klikk, derav 660 hittil i år. Hadde jeg drevet grønnsakdyrking på kommersiell basis ville jeg tatt hintet og og sett på mulighetene for markedsføring. Jeg har forresten fått meldinger om sporadiske observasjoner i grønnsakdisker, sist i en større matvarebutikk på Oslo Vest, og da til en akseptabel pris.

    Når det gjelder å få tak i frø, kommer det kanskje an på hvor man bor i landet og hva som finnes av forretninger der. Jeg kjøper mine på Plantasjen, hvor de pleier å ha flere sorter, både vanlig grønnkål, svartkål og purpurkål.

    Et tips her er forresten å oppbevar det frøet du ikke bruker første år i fryseren til neste år. Da bevarer det spireevnen i mange år. Tipset kom fra en gartner som holdt et foredrag i borettslaget om hva man kunne gjøre med balkongkassene. Og på Svalbard er det jo et internasjonalt fryselager for frø for å ta vare på planter i hundrevis av år framover.

  12. Grønnkålfrø er knertsmå, 500 frø i pakken omtrent, så jeg synes de er vanskelige å så. Jeg kjøpte småplanter på Plantebørsen i Lier, 10 stk for kr 39, og vet ikke pr. dato om jeg får spist alt i løpet av vinteren. Jeg har prøvd å få Gartnerhallen til å interessere seg for grønnkål, og de sier at vi som vil ha grønnkål i butikkene må spørre etter den. Det er etterspørselen som regulerer tilbudet, dessverre.

  13. Husker ikke hva min mor laget av grønnkål, men hun dyrket både det og brokkoli fra tidlig på ’50 tallet. Jeg har mer grønnkål i hagen enn jeg greier å spis, om noen bor i nærheten av Mjøsbrua.

  14. Hvis du bor i nærheten av Mjøsbrua, så er det ikke så langt fra der jeg vokste opp. Det var i Åsmarka, mellom Moelv og Sjusjøen. Og der har jeg beholdt mine foreldres hus, selv om jeg nå bor i Oslo. Mor laget stort sett grønnkålsuppe av grønnkålen vi hadde i hagen, men jeg forsøker å være litt mer kreativ. Og jeg har grønnkål i hagen min der, men nå havner nok resten snart i fryseren. Jeg forveller den og fryser den ned. Det som ikke blir høstet før snøen kommer for alvor blir spist av elgen og rådyrene.

    Eller finner jeg en masse oppskrifter på grønnkål på utenlandske nettsteder. Den heter «kale» på engelsk. Og en oppskrift jeg nettopp ble gjort oppmerksom på er denne:
    http://www.nytimes.com/2011/10/19/dining/crisp-kale-chips-with-chile-and-lime-recipe.html?ref=dining
    Det er et grønt alternativ til potetgull. Grønnkålblader (uten stilk) som er satt inn med olivenolje og stekt noen minutter i ovnen ved ca 180 grader til de blir sprø. Og så saltet og krydret. Jeg har ikke prøvd det enda, men skal gjøre det neste gang jeg er i Åsmarka.

  15. Åsmarka kjenner jeg, vet du! Laget grønnkålsuppe i dag etter spinatsuppeoppskrift og den ble god. Må prøve å lage chips av den en dag. Hørtes spennende ut!

  16. Veldig givende å lese andres erfaringer, takk. Har en Grønnkål i åkeren nå, kjempestor og fin blitt. Står med en blomkål og masse gulrøtter. Innimellom endel hvitløk og purreløk. Lurer på om løken holder borte insekter, det er iallefall utrolig lite skade å se. Grønnkålen ble forresten kjøpt, og var visstnok ikke billig. Om kålen blir en suksess vil jeg få tak i frø til neste år. Å lage chips hørtes jo ut som snacks. Bor forresten ved Mjøsa, og her trives grønnkålen godt.🙂

  17. Jeg vet ikke hvordan det er med løk og insekter, men hvis jeg var en kålmark ville jeg i alle fall holde meg unna hvitløken. Grønnkålene jeg har avbildet ovenfor vokste i Åsmarka, mellom Moelv og Sjusjøen, og hvis du bor litt lavere bør grønnkålen din vokse enda bedre. Og årets avling ser strålende ut. Grønnkålen er utrolig hardfør og kan stå ute helt til jul, hvis ikke elgen, haren eller rådyret kommer og spiser den opp. Det har hendt her.

  18. Jeg har noen år bodd i sørlige Europa hvor jeg ble kjent med og fikk smaken på grønnkålen. Jeg dyrker den her på østlandet og nyter den fra sommer til vinter. Min beste oppskrift: Ha 1ss nøytral olje og 1ss smør i en stor stekepanne, tilsett ca 3 skiver hakket bacon og en hakket løk og stek på middels varme i 5-6min. Del 3 store blader grønnkål på langs og skjær så i fine strimler og ha i pannen. tilsett 1kopp hvitvin/buljong og la småkoke i 20-30min. Jeg tilsetter noen ganger 1fedd hvitløk og litt muskat. Smak til med salt og pepper og server som tilbehør til stekt kjøtt el. fisk. Velbekomme.

  19. Jeg er opprinnelig fra Tyskland der grønnkål er tradisjonel høstmat. Jeg har tidligere dyrket den i hagen, men nå finner man den i butikkhyllene – i hvertfall her i Trondheim: Rema og CoopObs har den om høsten og jeg regner med at Meny også selger grønnkål.

  20. Det hjelper hvis mange nok etterspør en vare. Og interessen er tydeligvis stor hvis jeg skal dømme etter antall klikk på denne bloggposten.

  21. Nyeste utgave av Morgenbladet (25-31 Jan) har en to og en halv sides artikkel om grønnkål: «Jakten på grønnkålen» av Margrethe Geelmuyden. Den handler bl.a. om hvorfor den ikke er å få tak i i butikkene. Artikkelen går igjennom alle mulige ledd, men kommer fram til at butikk-kjedene skylder på liten etterspørsel, til tross for at Bama doblet omsetningen av grønnkål ifjor. En av de største produsentene av grønnkål i Norge mener at man ikke heller kan forvente at folk velger grønnkål hvis de ikke får muligheten – så det er et sirkulært argument. Og artikkelen nevner flere tradisjonelle norske grønnsaker som er lette å dyrke på friland her i landet som deler skjebne med grønnkålen: Rødbeter, neper, pastinakk, bondebønner, jordskokk, klosterbønner, skorsonnerot og pepperrot. Artikkelen avdekker nemlig også at det er bedre støtteordninger for å dyrke grønnsaker som må stå i drivhus for å trives her i landet.

    De som har fulgt denne webtråden kan med fordel lese artikkelen for å få tips om hvor de kan skaffe seg grønnkål. Grønnkål-bonden mener også at man bør få Rema 1000 til å ha med grønnkål i «under 100-lappen» tilbudet sitt for å få folk til å få opp øynene for den igjen.

  22. Jeg er nettopp kommet tilbake etter 3-ukers fordypningsretrett i Acem-meditasjon på Acems kurssted Lundsholm i Sverige. Der brukte vår utmerkede svenske kokk Julia grønnkål som en ingrediens i svært mange av middagene. Og i Sverige er grønnkål etter hva jeg forstår en nesten nødvendig ingrediens på ethvert julebord. Det er egentlig ganske overraskende at den er så vanskelig å få tak i her i landet. Men som Katarina skriver, bruker altså butikkene her i landet et argument som biter seg selv i halen for ikke å ha grønnkål i sortimentet. Interessen er tydeligvis upåklagelig. Dette blogginnlegget er det som har fått nest flest treff, med ca 6000 klikk til nå, bare slått av innlegget om hvordan lytte på politiradio. Og det er stadig ett av de mest leste.

    Og det er interessant at det er bedre støtteordninger for energikrevende og CO2-spyende drivhusdyrking enn for dyrking av grønnsaker på friland. Grønnkål burde være utmerket for dyrking på friland, særlig i mer høyereliggende strøk, hvor insektangrep og behov for sprøytemidler er mindre. Jeg dyrker min grønnkåll i ca 450 meters høyde, og har ikke problemer med insektangrep, mens jeg hører at de som dyrker den i Oslo er plaget med insekter som spiser den opp.

    I tillegg til de gamle grønnsakene som er forsvunnet som Katarina nevner, har jeg lyst til å nevne mangold (bladbete, Chard eller Swiss Chard), som jeg blant annet har skrevet om her.
    http://wordpress.com.dyadeblog.wordpress.com/2009/04/27/helse-i-hvert-blad/

    Denne er nesten enda enklere å dyrke enn grønnkål, og nesten like hardfør, og den er nevnt i en snart 100 år gammel kokebok som jeg har arvet etter min mor. I dag er det visst få som har hørt om den. Men søker du på «swiss chard recipes» på Google får du opp fem millioner treff.

  23. I usually do not drop a bunch of responses, however i did some searching
    and wound up here Grønnkål – det sunneste du kan spise | Dyade-bloggen.

    And I actually do have a couple of questions for you if it’s allright. Is it simply me or does it seem like some of the comments appear like coming from brain dead folks?😛 And, if you are posting on additional sites, I would like to follow anything fresh you have to post. Could you make a list of every one of all your shared sites like your Facebook page, twitter feed, or linkedin profile?

  24. jeg har plantet noe frø av grønnkål, den er lett og dyrke, men jeg forstår ikke hvorfor kan ikke stilken spises, det må da finnes en måte og anvende den på.

  25. Det er selvfølgelig ikke noe i veien for å spise stilken. Men den har ofte ganske grove fiber som de fleste liker dårlig. Men klarer du å male den opp eller finfordele den på andre måter kan den utmerket godt brukes i f. eks. supper eller stuinger. Det er en smakssak, ikke en ernæringssak.

  26. ok.da er det enkelt da bruker jeg den til suppe for jeg synets det er gal og kaste stilken. takk for rådet.

Legg igjen en kommentar

