El-sparkesykler kan være miljøsvin

P1000149
Foto: Odd Busmundrud

Det siste året er el-sparkesykler blitt en plage  i USA, der de først dukket opp. Og de har også fått en blandet mottagelse her i Norge. Men det er ikke til å komme fra at de er miljøvennlige, enkle og praktiske, hvis vi ser bort fra enkelte benbrudd og hodeskader, og er blitt vanlige i bybildet. De slipper heller ikke ut drivhusgasser som CO2. Det er i alle fall det umiddelbare inntrykket. Jeg har i alle fall ikke sett noen med eksosrør.

Men da en student ved North Carolina State University parkerte elsparkesykkelen sin og fikk en beskjed på skjermen om at “Your ride was carbon free” slo den tanken ham at dette kanskje ikke stemte helt. Så han gikk til sin veileder, som også lurte litt på dette, og resultatet ble et forskningsprosjekt. Resultatet av forskningen er nå publisert i Environmental Research Letters som er et fagfellevurdert tidsskrift.

Det som ble gjort var en levetidsundersøkelse av klimagassutslippene for el-sparkesykler, fra produksjonen av råmaterialer, produksjon av sykler og batterier, transport fra fabrikken (vanligvis i Kina), utslippene ved bruk, inkludert innsamling av syklene og transport til ladestedet, og til den havner på skraphaugen.

Man tok utgangspunkt i bruken av syklene i Raleigh, hovedstaden i Nord-Carolina, som er en by litt mindre enn Oslo. Det er særlig to faktorer som bestemmer miljøpåvirkningen. Energibruk ved produksjon av sykkelen, og utslipp av CO2 fra kjøretøyene som brukes for å hente inn syklene til ladning. Disse to faktorene er omtrent like store, men utslippene ved produksjon pr sykkel er naturlig nok avhengig av levetiden, siden utslippet fordeles over levetiden. Det ble antatt en levetid på mellom et halvt år og to år. Dette kan være litt optimistisk. Los Angeles Times, som omtaler undersøkelsen, nevner at andre studier i andre byer antyder en levetid på omtrent en måned. Men det beste estimatet for utslippet av CO2 er 125 g pr. passasjerkilometer. Anslaget er usikkert, og tallet kan være mellom 100 og 200 g CO2 pr passasjerkilometer. Halvparten av dette kommer fra bilene som kjører rundt og plukker opp henslengte sykler til ladning. Er du opptatt av miljø bør du kanskje kjøpe din egen sykkel, så unngår du i alle fall dette utslippet.

Til sammenligning er utslippet fra en moderne hybridbil rundt 100 g/ km. Da er riktignok ikke miljøbelastningen ved produksjonen tatt med. Men hvis to personer kjører i samme bil, blir utslippet 50 g pr.passasjerkilometer. Det er kanskje ikke slik at el-sparkesyklene som må leies er spesielt miljøvennlige. Uansett er det mye større helsemessig gevinst ved å gå eller sykle, enn å stå stille og la seg transportere.

 

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s