Skulderstående – en favoritt blant «må-øvelsene»

Dersom du blir spurt hvilken yoga-øvelse du liker best, vil jeg tippe at du svarer skulderstående. Et overveldende flertall har denne asana på topp. Øvelsen er opp-ned og tilfredsstiller dermed et av kravene som ideelt settes til en yoga-sekvens. Den er enkel å komme inn i og stiller ikke for vanskelige krav til kroppen din. Den styrker også visse muskler, særlig i mage og rygg. Og den utfordrer ingen smertegrense, ihvertfall ikke hos meg.

Jeg starter i liggende stilling, tar noen yoga-åndedrett eller puster dypt et par ganger før jeg går inn i øvelsen. Tar et halvt yoga-åndedrett og løfter begge ben langsomt opp fra gulvet. Bena skal være strake, men ikke la det beste være det godes fiende. Bøy heller bena og strekk dem ut når du har fått dem opp fra gulvet hvis dette er et problem. Løft deretter også enden og få ben og torso opp i været. Det er greit å hjelpe til med hendene for å baken opp, men jeg har en bedre måte som jeg gjerne deler med deg: jeg strekker bena bakover over hodet først. Dermed får jeg enden opp fra gulvet.

En variant dersom du ikke får baken opp fra gulvet er å legge deg med enden mot en vegg og ‘spasere’ opp veggen. Når du har fått bena i 90 graders vinkel, setter du fotsålene mot veggen og skyver fra.

Legg deretter hendene under hoftene og rett kroppen opp og oppover. Strake knær – eller så strake som du klarer – strekk kroppen så tærne peker mot taket. En variant er at du ikke etterstreber en loddrett vinkel på kroppen, men heller knekker i hoftene og lar bena stå i for eksempel 60 graders vinkel.

Finn balansen slik at hendene bare hviler lett under hoftene, eller, som jeg ofte foretrekker, legger dem mot gulvet. Skulderstående er også en balanse-øvelse, og jeg synes balanseringen blir lettere på denne måten.

Nå er du kommet inn i stillingen og kan slappe av i musklene du ikke bruker. Tankene får vandre fritt og uanstrengt, og du kan gjerne stå i stillingen en stund. Yoga-læreren pleier å anbefale at man bruker et par minutter, men dette avgjør du selv. Føler du ubehag av noen art, går du selvsagt ut av stillingen. Dette er en lyst-øvelse, ikke en utholdenhetsprøve.

Gå langsomt tilbake til utgangspunktet, hvirvel for hvirvel, og glem ikke pusten. Når kroppen og lungene åpnes, puster du inn. Jeg klarer sjelden å gå ut av denne stillingen på bare ett innpust, men jeg passer på at jeg puster inn når jeg senker bena, så langsomt jeg klarer.

Dette er en yoga-øvelse som du har mest glede av hvis du får med deg pusten og går langsomt inn og ut av den. Glem ikke å hvile litt når du er ferdig med skulderstående.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s