Er det trygt å fly Boeing?

1280px-Low.cost.carrier.easyjet.arp
En Boeing 737-700 fra EasyJet (Kilde: Wikipedia Commons)

Det har nå i løpet av et halvt år vært to alvorlige ulykker med helt nye Boeing 737 MAX 8 fly. Først Lion Air i Indonesia 3. oktober, og nå Ethopian Airlines sist søndag. Det er skremmende likheter mellom ulykkene. I begge tilfellene meldte pilotene om problemer like etter takeoff og ba om å få returnere til flyplassen. I begge tilfellene mistet pilotene kontrollen over flyet før de klarte å komme tilbake, og flyet stupte med høy hastighet i bakken (eller havet i Indonesia), åpenbart uten at pilotene hadde kontroll

Boeing 737 er det mest solgte passasjerflyet i verden, siden den første utgaven så dagens lys i 1967. Boeing 737 Max 8 er fjerde generasjon, og Boeing har 5000 fly i bestilling

New York Times hadde 3. februar en lengre artikkel om ulykken i Indonesia, og utviklingen av denne siste modellen av flyet. Utviklingen startet for syv år siden, for å konkurrere med rivalen Airbus, som lanserte planer for en forbedret A320.  Den nye 737 fikk motorer med bedre drivstofføkonomi, men de tok større plass, og måtte derfor monteres lenger fram og høyere opp for å få tilstrekkelig bakkeklaring. Dette medførte at flyegenskapene ble forandret, med større risiko for at flyet skulle steile, dvs få nesen for høyt og miste løftet fra vingene. For å unngå at kjøperne av det nye flyet måtte gi sine piloter kostbar opplæring for å håndtere flyet, ble det gjort forandringer i programvaren for flyets systemer for å håndtere en slik situasjon.

Selv om årsaken til ulykken i Indonesia ikke er klarlagt, har New York Times fått tilgang til informasjon som kan tyde på at programmet fikk feilaktig informasjon fra utvendige sensorer på flyet om at flyet holdt på å steile, og flyets systemer overstyrte pilotene og presset nesen på flyet nedover. Det oppsto rett og slett en kamp mellom pilotene og flyet, og flyet vant og styrtet seg selv i havet. Pilotene var tydeligvis ikke klar over hva som skjedde, og at de kunne ha koblet ut datasystemet. Så gjenstår det å se om noe lignende kan ha skjedd i Addis Abeba. Kanskje ikke overraskende at aksjene til Boeing stuper.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s