Kan du løpe fra mannen med ljåen?

Det er en alminnelig oppfatning at det er sunt å være fysisk aktiv. Og kan trening forlenge livet? Hva er best? Er det å løpe en tur, eller er det å bli kunde hos et helsestudio og bygge muskler? En ny undersøkelse fra Tyskland som er publisert i European Hart Journal gir både et forventet og et litt overraskende resultat.

Ut fra et utvalg på 1534 personer fant man 375 personer som var villige til å være med på et forsøk som skulle pågå over et halvt år. Etter ytterligere tester fant man 266 personer som det var aktuelt å fortsette med. Blant kriteriene for å bli med, var at de ikke skulle ha noen helseproblemer, de skulle være fysisk inaktive, ikke-røykere, mellom 30 og 60 år gamle, og selvfølgelig villige til å følge et treningsprogram. Disse personene ble så inndelt i fire grupper. De ene gruppa skulle fortsette å leve som før, de tre andre gruppene skulle trene 45 minutter tre ganger i uka. To grupper skulle drive kondisjonstrening, enten med løping/rask gange, eller fire minutter intervaller med fire minutter hvile. Den tredje gruppa skulle drive apparattrening/vektløfting.

Telomerer
Telomerer er små strukturer på enden av kromosomene, og de er nødvendige for at cellene skal dele. Med alderen blir telomerene kortere, og det reduserer cellenes evne til å dele seg. Til slutt blir telomerene så korte at cellene slutter å dele seg, og da er det kroken på døra. Kroppen har også et ensym, telomerase, som reparerer forkortede telomerer.

Da forskerne studerte telomerer og telomerase hos forsøkespersonene etter seks måneder fant de at hos de som hadde drevet kondisjonstrening hadde telomerene blitt signifikant lengre, og telomerasen blitt med effektiv, sammenlignet med kontrollgruppen (de som ikke hadde gjort noen forandringer i sin livsstil). Men hos de som hadde pumpet jern, var det ingen forandringer. Alle som hadde fulgt treningsopplegget hadde også fått forbedret sitt oksygenopptak, mens det var bare de som hadde drevet løpetrening som hadde fått en signifikant reduksjon av hvilepulsen.

Siden forkortelse av telomerene er alminnelig akseptert som en biomarkør for aldring, er det nærliggende å anta at kondisjonstrening kan gi langsommere aldring. Og selv om det neppe er mulig å få evig liv ved å trene, er denne undersøkelsen nok en indikator på at det kan være lurt å røre litt på seg. Særlig ser det ut til at kondisjonstrening er viktig. Egentlig var det en ganske beskjeden innsats som trengtes, bare litt over to timer i uka. Men styrketrening er sikkert også nyttig for å gi et bedre liv, selv om det ut fra denne undersøkelsen kanskje ikke alene gir et lengre liv.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s