Overflødige operasjoner?

X_ray_internal_fixation_leg_fractureHovedoppslaget i siste nummer av A-magasinet (28/7-17) handler om mulig placeboeffekt av liksom-operasjoner av ortopediske lidelser.  Her stilles også spørsmålet om det utføres for mange ortopediske operasjoner (1,5 millioner i 2016), noe også enkelte ortopeder også lurer på. Dette fikk meg til å tenke på min egen erfaring, selv om ett kasus er for lite å trekke konklusjoner av.

For en del år siden fikk jeg under en joggetur plutselig sterke smerter i ankelen. Dette ga seg ikke, men min daværende fastlege sa bare at «du har forstrukket en sene, og det er det ikke noe å gjøre med». Men da dette ikke ga seg, fikk jeg på egen bekostning utført en MR-undersøkelse som viste en avrevet sene. Jeg fikk raskt en vurdering på ortopedisk avdeling på Ullevål med den konklusjon at dette måtte opereres, det var ikke mulig å bare sy sammen senen. Så jeg ble forespeilet tre måneder i gips og med spesialstøvel etter operasjonen hvis jeg skulle bli bra. Da jeg fortalte dette til en noe frittalende kollega som var lege med lang erfaring som anestesilege før han ble forsker på avslutningen av sitt yrkesliv, var hans spontane reaksjon: «Var det en ortoped som sa at du måtte opereres? Ja, de folkene skal jo alltid operere.»

Lykkelig slutt
Her kunne min historie ha endt, hvis det ikke hadde vært så lang ventetid på operasjon. Jeg var tross alt nødt til å bevege meg rundt, og det virket som smertene ble mindre hvis jeg gikk mye. Blant annet var jeg på en lenge planlagt tur til India, og haltet rundt i Himalaya i flere dager. Etter hvert ble smertene så moderate at jeg våget meg til å forsøke å jogge noen meter, og da jeg etter et drøyt år ble innkalt til operasjon kunne jeg si at «jeg tror vi utsetter det litt». Nå er det mange år siden jeg merket noe til dette. Det eneste er at jeg har litt dårlig styring på foten hvis jeg går på ski i løs snø. Så min planlagte operasjon var nok egentlig unødvendig.

Legg igjen en kommentar

