Lastebilterror og terrorfrykt

Tidlig på ettermiddagen fredag 7. april gikk jeg tilfeldigvis gjennom Torggata mellom Stortorget og Youngstorget, da en stor lastebil med varer forsiktig sneglet seg fram mellom alle fotgjengerne og syklistene. Og jeg tenkte at ”det er jammen bra sjåføren er forsiktig, så trangt som det er her”.

Et par timer senere kom nyheten fra Stockholm om lastebilterroren der. Da kunne jeg ikke unngå å tenke tilbake på møtet med lastebilen i Torggata, og så for meg hva som ville skjedd hvis sjåføren i Torggata hadde vært en terrorist som satte klampen i bånn fra Youngstorget og ut på Stortorget. Antall lik hadde nok blitt minst like høyt som i Stockholm. Fluktmulighetene der er jo begrenset, så trangt som det er, og man ville jo bare hatt er par sekunder på seg for å forstå hva som skjedde.

Når det kommer en terrorist nær deg…

Som jeg skrev i det forrige blogginnlegget her, har det rent statistisk sett vært mye større terrorfare i Europa tidligere. Men det var for det meste litt lengre unna, og hukommelsen er kort når det gjelder noe som ikke direkte rammer deg. Riktignok hadde vi vår egen terrorist for snart seks år siden, men det er også kommet litt i bakgrunnen. Men nå har vi altså fått to nære påminnelser på kort tid, først London, og så Stockholm. Det er ikke så underlig at mange sikkert tenker at hvis det kan skje der, kan det også skje her.

Stenge Karl Johan?

Etter fire terrorhandlinger på kort tid (Nice, Berlin, London og Stockholm) der et kjøretøy har vært våpen, er det naturlig at spørsmålet om å stenge hovedgater som Karl Johan kommer opp.  Men hvor  gjennomtenkt et slik tiltak vil være er en annen sak. Det må jo være mulig for varelevering, renovasjon og nødetater å komme fram, så fysiske sperrer må nødvendigvis være noe begrenset. Og et innkjøring forbudt skilt er neppe tilstrekkelig. Riktignok kan man tenke seg hevbare barrierer av den typen som nå omgir Victoria Terrasse og Utenriksdepartementet. Men dette ville kreve omfattende investeringer og kostbart vakthold. Og i Stockholm var det jo en bil med helt legal tilgang til området som ble brukt.

Skal frykten styre?

Hensikten med terrorhandlinger er å spre frykt og fremme ett eller annet budskap. Lar vi frykten styre våre handlinger betyr det at vi lar terroristen vinne. Man skal selvfølgelig ikke være helt naiv, og fornuftige tiltak er på sin plass. Men vi må nok akseptere at det er risikabelt å leve, og det gjelder å definere en risikoaksept som minimaliserer risiko uten å lamme samfunnet. I risikostyringsfaget har man et uttrykk som heter ALARP. Det står for ”As Low As Reasonably Practicable”. Dette kan være en god ledetråd for de tiltakene man setter i verk.

Reklamer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s