Avgiftstorm i en kaffekopp

Jeg kan ikke la være å undre meg over alt oppstyret rundt flyseteavgiften, som er omtrentAirbus_A380 like høy som prisen på en kaffekopp og en baguette i avgangshallen på Gardermoen. Det er litt pussig at noen kroner i avgift på flyreiser skaper slik oppstyr. Men det er få som liker skatter og avgifter, så ryggmarsrefleksen når det kommer en ny avgift er jo å protestere.

Hva dreier det seg egentlig om?

Regjeringen har altså bestemt å innføre en avgift på 88 kroner for flyreiser. Stråmanns-argumentet er at det skal hjelpe til å redde miljøet. Det er bare tull. Det gjør det ikke, det er en rent fiskal avgift som skal bidra til å redde statsbudsjettet. Det er vel tvilsomt om det er mange som dropper flyreisen på grunn av dette. For noen, som er nødt til å reise med fly, for eksempel studenter som skal hjem på ferie kan det kanskje bety noe. Men hva får man egentlig for 88 kroner?

Man får omtrent en halvliter pils på uterestaurant i Oslo.
Eller man får en kopp kaffe og en liten matbit i avgangshallen på flyplassen.
Eller for ti seteavgifter kan du med litt flaks få en natt på et hotell på ditt bestemmelsessted

Så hvis økonomien din er så dårlig at avgiften får deg til å vurdere å droppe den ferieturen du tenkte å ta, kan du jo ta med matpakke, og gjøre ferieoppholdet ett døgn kortere.

Går flyselskapene konkurs?

Man skulle neste tro at avgiften betyr slutten på all flytrafikk til og fra norske flyplasser, slik som enkelte flyselskaper bærer seg. Ryanair sier de må legge ned basen på Rygge på grunn av avgiften. Sannheten er vel heller at dette er et velkomment påskudd til å legge ned en base i et land som insisterer på at et selskap som driver virksomhet i landet skal følge landets arbeidsmarkedslover. At dette medfører nedleggelse av en flyplass som aldri skulle vært tatt i bruk til sivil lufttrafikk er selvfølgelig beklagelig for de som trodde de hadde en sikker jobb. Men slik er det nå en gang.
Og SAS, som mente de nesten måtte legge ned driften i Norge planlegger nå å øke neste års kapasitet med 270000 seter.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s