Hvem stikker av med pengene du gir?

Kl. 10 på formiddagen ringer telefonen. Jeg svarer, som jeg alltid gjør, med å si etternavnet mitt. Stemmen i telefonen sier: «Ææhhh… er det Odd jeg snakker med?»

Da vet jeg allerede hva som kommer. Det er ikke første gangen. Av og til skjer det flere ganger i uka.

Fortsettelsen er: «jeg heter …… Hvordan er været i Oslo dag? Her på Hamar (eller Gjøvik, Lillehammer, Hutiheita) er det sol. Vi vil få takke deg for ditt bidrag som hjalp barn i Afrika (eller Filipinene – Murmansk – Indonesia – Brasil). Men nå er det som du sikkert vet kommet – flom (eller jordskjelv – vinter – tørke (You name it)). Og derfor håpet vi at du kunne hjelpe denne gangen også. Disse barna har ikke noe sted å gjøre av seg.»

Tidligere fortsatte jeg samtalen, og det endte ofte med at jeg sa ja til å støtte med flere hundre kroner. Over noen år ble det flere tusen til alt mulig. Det hjalp ikke at jeg hadde reservert meg mot telefonsalg, det ble ikke respektert. Så jeg begynte å si nei, og begrunnet det med at jeg bare ville støtte det jeg var direkte engasjert i. Samtidig fikk jeg dårlig samvittighet for ikke å støtte frysende og sultende barn som bodde i kloakken i Murmansk, eller som ikke fikk gå på skole i Afrika.

Ikke lenger dårlig samvittighet
Nå har jeg ikke fullt så dårlig samvittighet. Det viser seg at pengene for det meste slett ikke går til humanitær hjelp. Av 400 kroner går 300 til  Call-senteret som ringer meg opp.
Samtidig forklarer dette hvorfor alle slike telefoner begynner på samme måten. Alle som ringer har fått samme opplæring, og har slett ikke noe å gjøre med den organisasjonen de sier de kommer fra.

Nå er tre nye organisasjoner kommet på Innsamlingskontrollens OBS-liste. Og alle tre har jeg støttet. Dvs, jeg har støttet de som samler inn penger for dem. (Den ene organisasjonen er deleier i firmaet som samler inn penger)

At de er havnet på versting-lista liker de selvfølgelig dårlig. Samtidig har de heller ikke selv opptrådt helt renslig når de ringer personer som reserverte seg mot telefonsalg allerede for mange år siden. Dessuten lar de være å gjøre oppmerksom på at det er angrefrist på telefonsalg. At det også gjaldt slik innsamling var jeg ikke selv klar over før det faktisk var en organisasjon som la ved et angreskjema.

Men fra nå av, når telefonen ringer og personen åpner med: «..ææhh… snakker jeg med Odd», kommer jeg bare til å svare at jeg gir ikke til noe annet enn jeg er interessert i, og avslutter samtalen uten å høre hva vedkommende samler inn til, og uten å få dårlig samvittighet.

Legg igjen en kommentar

