5:2 dietten virker (i alle fall en stund)

Få ting selger så godt som slanking. Bøker om nye motedietter går unna som en varm kniv i smør, og godt hjulpet av NRK’s Schrödingers katt  med Michael Mosley som ønsker å leve lenger, gå ned i vekt og holde seg frisk, har den nyeste slankedietten, som har fått betegnelsen 5:2-dietten, vært til stor glede for tabloidavisene. VG i kjent stil med «slik lykkes du med…»  og Dagbladet flesket til med en person som mistet ni kilogram fett på ti uker

Energi forsvinner ikke
Jeg er fysiker av utdannelse, og vet at en av de mest fundamentale lovene i fysikken er at energi ikke forsvinner. Den bare skifter form. Det gjelder også energien i maten vi spiser. Tilfører vi kroppen mer energi enn den forbruker, bil overskuddet lagret i form av glykogen på kort sikt, og som kroppsfett på lengre sikt. Bruker vi mer energi en vi tilfører, tar kroppen av lageret for å opprettholde kroppen aktivitet. Dette er virkemåten for alle kurer som gir vektkontroll, uansett hvor hva de kalles eller hvor finurlig de presenteres. Med den tiltagende fedmebølgen i verden er det å finne opp smarte måter å få til en negativ energiibalanse blitt en næreingsvei for flere. Og nå sist altså 5:2 dietten, som går ut på å spise normalt fem dager og spise bare 500 kcal (600 for menn)  i to dager. Så er det mulig for en person som følger dette prinsippet å gå ned nesten en kilo i uka, slik Dagbladets overskrift sier. Jeg bestemte meg for å regne litt på dette.

Kroppens energibehov
Så hvor mye energi trenger vi å ta inn gjennom maten for å holde energiregnskapet i balanse? Norsk Helseinformatikk har en grei måte å beregne dette på, og jeg beregnet dette for to noe overvektige personer med KMI (kroppsmasseindeks) =27,5

1. Kvinne, høyde 170 cm, alder 50 år, vekt 80 kg, stående arbeid (husarbeid, butikk el. lign.), men ikke med noen høy grad av fysisk aktivitet i fritiden. Da er energiforbruket beregnet til 3000 kcal/døgn, eller 21000 kcal/uke

2. Mann, høyde 180 cm, alder 50 år, vekt 89 kg, stående arbeid, men ikke noen høy grad av fysisk aktivitet på fritiden. Da er energibehovet 3300 kcal/døgn, eller 23100 kcal/uke.

Jeg antar at begge i utgangspunktet har et energi-inntak som akkurat balanserer, de holder vekten konstant.   Så går de over på 5:2-dietten, og spiser som vanlig fem av syv dager, og 500 – 600 kcal/døgn i to dager.
Da blir kvinnens energi-inntak 5×3000 + 2×500 = 16000 kcal/uke. Med andre ord, et underskudd på 5000 kcal/uke. Tilsvarende blir mannens underskudd 5400 kcal/uke

Fett til kcal
Menneskelig kroppsfett har et energi-innhold på ca 7000 kcal/kg. Så ut fra regnestykkene over burde kvinnen miste 5000/7000 = 0,71 kg fett pr uke, og mannen tilsvarende 0,77 kg/uke, eller henholdsvis 7,1 kg og 7,7 kg på ti uker. Og med de usikkerhetene som ligger i disse utregningene og Dagbladets tall, kan det se ut til at oppslaget i Dagbladet om 9 kg på ti uker ikke er så urimelig. Det kan jo også være noe vekttap pga væsketap. På den andre siden har jeg ikke tatt hensyn til at energibehovet vil være litt lavere på slutten av slankeperioden i begynnelse på grunn av vekttapet

Men holder dette?
En forutsetning for at dette regnestykket skal holde er at personen som følger dietten ikke faller for fristelsen til å ta igjen for fastedagene med å spise litt ekstra de «normale» dagene. Det kreves altså litt viljestyrke. Og hva skjer hvis man faktisk har gått ned 9 kg når slankekuren er over? På grunn av vekttapet har energibehovet blitt redusert til omtrent 3100 kcal/døgn for mannen og 2800 for kvinnen. Så hvis de nå går tilbake til å spise like mye som før kuren startet, vil begge nå ha et energioverskudd på 200 kcal/døgn, eller 1400 kcal/uke, som vil gi en vektøkning på 0,2 kg /uke. Så hvis de ikke nå legger inn en reduksjon av det daglige energi-inntaket, vil vekta sakte begynne å krype oppover igjen, så om et års tid vil slankekuren måtte gjentas.

Slank deg på en menneskelig måte
Det er et faktum at slankekurer ikke virker over tid. Vekta har en lei tendens til å komme tilbake når kuren er avsluttet. Det eneste som virker er en permanente omlegging av livsstilen. Alskens dietter og knep er bare en midlertidig måte å få deg til å ta inn mindre energi enn du forbruker. Det som må til er å ta ansvar selv, og spise med måte. Det trenger ikke være vanskelig. Det er nok å være bevisst på hva du putter i munne, og stille deg selv spørsmålet: «Trenger jeg egentlig spise dette nå når jeg ikke lenger er sulten?» Det sies jo at magen blir mett før øynene.

En venn av meg som begynte å legge på seg etter å ha fått en permanent skade som gjorde ham mindre aktiv gjorde nettopp dette. Han spiste det samme som før, bare mindre av alt. I tillegg skaffet han seg en trimsykkel som han tok noen runder på hver uke (skaden hindret ham ikke i å sykle). Resultat: Han gikk ned 17 kg på ett år. Det virker kanskje mye, men ut fra tallene ovenfor betyr det bare at han forbrukte 10% mer energi enn han tok inn, og det er ikke mer enn et par brødskiver med smør og pålegg hver dag.

Noen knep kan riktignok være nyttige. For eksempel kan du gjøre som det er vanlig i land med mer sofistikert matkultur enn vår nordiske, og alltid starte middagen med en salat som forrett, i stedet for å sause salaten sammen med hovedretten allerede før den kommer ned i magen. Da vil du raskere føle deg mett. Det samme hvis du spiser en suppe, den metter også mye. .
Men heller ikke dette fritar deg for ansvaret for selv å slutte å spise når du ikke lenger er sulten. Dessuten kan fysisk aktivitet hjelpe, ikke bare når det gjelder kroppsvekt, men også for helse generelt.

5 thoughts on “5:2 dietten virker (i alle fall en stund)

  1. Slanking er det som selger. Men jeg har forstått at det er andre effekter av 5:2-dietten som minner om de rotteforsøkene jeg leste om for lenge siden, der rotter som fastet i blant levde mye lenger. Altså en generell god effekt på helsen.

  2. Ja, innslaget i Schrödingers katt tok for seg faste generelt og at det er ting som tyder på at kalorirestriksjon kan forsinke aldringsprosesser. Dyadebloggen skrev om dette for en god stund siden, og da ikke bare forsøk på mus, men forsøk med aper som jo står oss mennesker noe nærmere.

    https://dyadeblog.wordpress.com/2009/07/10/sult-deg-til-evig-ungdom-og-langt-liv/

    Men dette er nok noe omstridt, selv om det faktisk finnes et selskap, CR (Calorie Restriction) society, https://www.crsociety.org/ , som arbeider for å utbre denne læren.

  3. Det eneste som virker er en permanente omlegging av livsstilen, sier Busmundrud. 5:2 dietten er vel et eksempel på akkurat dette?

  4. Men hvor permanent blir omleggingen hvis den bare baserer seg på 5:2-dietten? Hvor mange vil fortsette med 5:2-dietten resten av livet?

  5. Hvor mange vil være bevisst på hva de putter i munnen, og stille seg selv spørsmålet: «Trenger jeg egentlig spise dette nå når jeg ikke lenger er sulten?» resten av livet, da?

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s