Derfor sliter jeg ikke ut beina mine når jeg jogger

maraton2Jeg liker å holde meg i form ved å jogge. Men når folk, og da særlig de som ikke jogger selv, hører det, er det fast takst at de sier:

«Men får du ikke vondt i knærne? Ødelegger du ikke beina dine? Dette kan da ikke være bra.»

Og noen ganger har jeg nesten begynt å lure på om jeg kanskje burde jogge mindre. Jeg har tross alt fylt 70, og burde vel heller stavre rundt med rullator. Men jeg merker jo ikke noe som skulle tilsi det. Så hvorfor er mine knær og hofter fremdeles helt fine? Ledd, både knær og hofter, må jo slites når mer når de brukes mye? Så da burde det jo bli mer slitasjegikt (artrose) hos de som løper flere mil hver uke, enn hos de som bare går hvis det er helt nødvendig.

Ledd er til for å brukes
Men en studie viser faktisk at løpere får mindre artrose enn de som bare går. Over en periode på 7 år var det snaut 3% av joggerne som fikk slitasjegikt, og 0,3% som måtte få kunstig hofte. Blant de som gikk en del var det nesten 5% som fikk slitasjegikt, og 0,8% som måtte få kunstig hofte. Riktignok hadde de som jogget også litt lavere KMI, noe som også betydde noe. Men konklusjonen var likevel:

Running significantly reduced OA (osteoarthritis) and hip replacement risk due to, in part, running’s association with lower BMI, whereas other exercise increased OA and hip replacement risk.

Så hva kan forklaringen være? En annen undersøkelse gir kanskje et svar. Her lot man forsøkspersoner gå eller løpe samme distanse og fant at riktignok var belastningen på kneleddene større for hvert steg når de løp enn når de gikk. Men når de løp tok de lengre steg, så det ble færre steg på samme distanse, og den totale belastningen var ikke større. I sammendraget skriver de:

RESULTS:
The peak load was three times higher in running (8.02 vs. 2.72 bodyweights, p < 0.001) but the PUD (PUD=per unit distance) load did not differ between running and walking (0.80 vs. 0.75 bodyweights·m, p = 0.098). The impulse of the joint contact force was greater for running than for walking (1.30 vs. 1.04 bodyweights·s, p < 0.001). The peak load increased with increasing running speed, while the PUD (per unit distance) load decreased with increasing speed.

CONCLUSIONS:
Compared to walking, the relatively short duration of ground contact and relatively long length of strides in running seem to blunt the effect of high peak joint loads, such that the PUD loads are no higher than in walking. Waveform features other than or in addition to the peak value should be considered when studying joint loading and injuries.

Lederen av denne undersøkelsen sier til New York Times at det faktisk kan se ut til at løping kan motvirke slitasjegikt, og at syklisk belastning på leddene er gunstig, mens statisk belastning kan overbelaste leddet og fører til at flere celler i leddbrusken dør.

Det som skjer når det oppstår slitasjegikt, er jo at den glatte leddbrusken som dekker innsiden av leddene dør, slik at ben gnisser mot ben. Og for min egen del har jeg faktisk lurt på om syklisk belastning kan gi en pumpe-effekt som pumper frisk leddvæske inn og ut av leddet. Brusken har jo ikke blodårer som kan transportere næring til cellene så de kan vokse, så de får sin næring fra leddvæsken i leddene. Løping burde derfor gi brusken mer næring, så den lettere kan fornye seg. Men dette er min private teori, jeg har ikke lest noe om det noe sted. Kanskje noen som kan mer fysiologi og medisin enn det jeg gjør vet om dette kan ha noe for seg?

One thought on “Derfor sliter jeg ikke ut beina mine når jeg jogger

  1. Her kommer et hjertesukk: Har sett frem til at joggeskoene snart kan brukes til å gå i, men forstår dette dithen at det ikke er så lurt allikevel. Bare å fortsette med løpingen altså. Sukk… Men det er herlig når man går på en «runners high», det hendte meg fredag. Jeg kunne ha svingt meg som en Tarzan i taklampene etter økta. Var like lykkelig som etter en heftig runde på dansegulvet.

Legg igjen en kommentar

