Ikke bare blåbær

blåbær«Fem om dagen» er helserådet fra myndighetene. Men det er ikke likegyldig hvilke fem. En undersøkelse publisert i British Medical Journal tyder riktignok på at blåbær er sunnest. I alle fall når det gjelder risikoen for å utvikle diabetes 2 med årene. Men ikke alle er like sunne. Men druer (også som rosiner), epler og grapefrukt er heller ikke så verst.

Men jordbær, appelsiner, ferskener, plommer og aprikoser har ikke noen signifikant effekt. Og tror du at du like godt kan drikke fruktjuice tar du feil. Det øker risikoen.

Dette er ett av resultatene av en stor amerikansk helseundersøkelse som har pågått over en 18 års periode. 185 000 sykepleiere og andre helsearbeidere har deltatt i undersøkelsen, og jevnlig besvart spørreskjemaer om livsstil og helse. I løpet av denne tiden var det 12198 som utviklet diabetes 2. En av faktorene som hadde betydning for risikoen for å få denne etter hvert stadig mer utbredte helseplagen var altså ikke bare hvor mye frukt de spiste, men også hva slags. Og blåbær var altså vinneren.

Riktignok dreier det seg om amerikansk blåbær (Vaccinium cyanococcus), som er noe forskjellig fra våre hjemlige (Vaccinium myrtillus), men de er nære slektninger. Så gå ut i skogen og plukk. Bærene du da får er garantert organisk dyrket, og det er forskning som tyder på at de som er organisk dyrket er sunnest.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s