«Leve ugifte Personer sammen som de være Ægtefolk, straffes de med Bøder eller Fængsel.»

Nei, dette er ikke en paragraf i straffeloven i Dubai oversatt til arkaisk norsk. Det er den norske Kriminalloven av 1842, kapittel 18, § 22, populært kalt konkubinatparagrafen.

I Straffeloven av 1902 § 379 ble ordlyden forandret til:

«Den, som trods Paatalemyndighedens Advarsel, fortsætter et offentlig Forargelse vækkende samliv i utugtig Omgjængelse med en Person af det andet Kjøn, straffes med Bøder eller Fængsel i indtil 3 Maaneder.»

Dette var norsk lov fram til 21. april 1972. (Kilde: Wikipedia)  I vår forargelse over at en norsk statsborger ble dømt til fengsel i Dubai for sex utenfor ekteskapet, etter angivelig å ha trukket tilbake en voldtektsanmeldelse,  er det greit å huske at det heller ikke her i landet er så veldig lenge siden det var straffbart å ha sex utenfor ekteskapet, i alle fall hvis du gjorde det til en vane som vakte offentlig forargelse.

2 thoughts on “«Leve ugifte Personer sammen som de være Ægtefolk, straffes de med Bøder eller Fængsel.»

  1. Det er utrolig hvor fort tidene forandrer seg. Jeg er gammel nok til å huske den gangen det var stor skam (i alle fall for for en kvinne) å få barn uten å være gift. Det het at de og de «hadde vært nødt til å gifte seg». Og jeg husker min forskrekkelse da jeg en kveld slo følge med en medstudine (en av de få kvinnene som tok fysikk hovedfag) som nettopp var ferdig med siste eksamen, og på mitt spørsmål om hva hun skulle gjøre som den selvfølgeligste ting av verden sa at: «først skal jeg ha barn». Ryggmargsrefleksen min var å utbryte: «Men du er da ikke gift!!» Men jeg klarte heldigvis å ta meg i det.

Legg igjen en kommentar

