Løpe eller gå?

JoggereDet er et stadig mas om å gjøre mer fysisk aktivitet. Det enkleste for de fleste er å bevege seg til fots. Det krever ikke stort annet enn godt skotøy. Du trenger ikke dra noe sted for å gjøre det heller, men kan starte rett utenfor din egen dør. Men hva er best – løpe eller bare gå?  Det kommer an på hva du vil oppnå, viser flere undersøkelser som er omtalt i New York Times.

Jogging slanker
En stor undersøkelse utført ved Lawrence Berkeley National Laboratory i California, så på vektreduksjon ved regelmessig løping eller turgåing.  15237 personer som gikk og 32216 som pleide å jogge deltok i undersøkelsen. Ikke uventet var joggerne noe slankere enn de som nøyde seg med å gå, men man fant også at joggerne gikk mer ned i vekt i forhold til energiforbruket ved mosjonen enn de som gikk tur. Joggerne brukte omtrent dobbelt så mye pr dag ved sin mosjon enn de som gikk , og vektnedgangen for dem var større for hver kcal de brukte enn for de som gikk. Ut fra rene energibetraktninger burde forholdet mellom vektnedgang og energiforbruk være det samme, uavhengig av hvor raskt energien ble forbrukt. Dette forholdet gjaldt også for joggere over 55 år, som hadde begynt å ta det mer med ro, og som ikke forbrukte stort flere kalorier pr uke enn de som bare gikk tur. Men dere kroppsmasseindeks og livvidde forble lavere.

Mindre apetitt av å jogge
Dette var egentlig et mysterium – at joggere som brukte samme antall kalorier pr dag som turgåerne likevel hadde større vektnedgang (eller mindre vektøkning med alderen) enn de som gikk tur. En mulig forklaring kan være at man får mer apetitt av å gå tur enn av å jogge, og derfor spiser mer. En annen undersøkelse  kan gi en indikasjon på dette. Det var en liten undersøkelse, ni erfarne kvinnelige løpere og ti spreke kvinnelige turgåere deltok, og den gikk over to dager. Den ene dagen løp eller gikk de en time på tredemølle, den andre dagen hvilte de en time. Så ble det tatt blodprøver av dem, før de ble sluppet løs på en velfylt buffet hvor de kunne forsyne seg fritt, og det ble diskret registrert hvor mye de spiste (ved å veie det som var igjen etter at de hadde forsynt seg).  Da viste det seg at løperne ikke spiste mer den dagen de hadde løpt enn den dagen de bare hadde hvilt, og de spiste 200 kcal mindre enn de hadde brent opp på tredemølla.. Turgjengen forsynte seg derimot med en god del mer den dagen de hadde vært på tredemølla, og spiste 50 kcal mer enn de hadde forbrent. Og blodprøvene viste at løpegjengen hadde forhøyede verdier av et hormon som undertrykker apetitten etter at de hadde løpt, mens turgåerne ikke hadde noen forandringer av dette hormonet.

Hvis det er mulig å trekke noen konklusjon av dette, så er det at hvis du ønsker å jogge og gå ned i vekt, bør du jogge først og spise etterpå.

Helse er mer enn vekt
Et annet resultat som ble funnet ved den samme undersøkelsen ved Berkeley er mer overraskende. Det viser at både turgåere og joggere er mindre utsatt for å få grå stær med alderen. Her er det ingen forskjell mellom jogging og turgåing, men effekten er større jo mer energi du forbruker, enten du løper eller går.

Og enda et resultat fra samme undersøkelse viser en klar reduksjon av hjertesykdom, høyt blodtrykk og diabetes hos både joggere og turgåere. Og her kommer faktisk turgåere bedre ut enn joggere for samme energiforbruk pr dag. Joggerne reduserte sin risiko for hjertesykdom med 4,5% hvis de jogget en time om dagen. Men turgåerne reduserte risikoen med 9% hvis de hadde samme energiforbruk. Men det innebar riktignok at da måtte de gå i to timer pr dag.

Hva skal vi velge?
Det kommer litt an på hva du vil oppnå. Skal vi tro denne forskningen er intensiv trening best hvis vektkontroll er det viktigste. Helsemessig kan det se ut til at det er minst like bra med trening med lavere intensitet, men da må du bruke mer tid.

Det er i alle fall ingen tvil om at det er bedre å røre på seg enn å sitte stille. Og for den som har etablert jogging som en vane må det være greit å fortsette med det, så lange en er i stand til det. Jeg kommer i alle fall til å gjøre det. En fordel med jogging er at det tar mindre tid enn å gå tur, så jeg får mer tid til andre ting. Samtidig er jeg bevisst på å røre mest mulig på meg, ved å ta trappa i stedet for heisen, og gå i stedet for å bruke buss, trikk, eller bil, dersom dette lar seg gjøre. På den måten får jeg litt av begge deler.

Men for den som har kommet opp i 50-60 års alder uten å ha jogget er det kanskje like greit å satse på lavintensiv trening. For den som har vært sedat mesteparten av livet er det i alle fall best å starte forsiktig. Jeg har sett folk som plutselig har bestemt seg for å begynne å mosjonere, og har startet ut så hardt at sener og leddbånd er blitt overanstrengte. Og da er veien tilbake til sofakroken kort, med den begrunnelsen at “jeg blir jo syk av å mosjonere.”

Også hardtrening kan medføre stress og helseplager. Overlege Erik Ekker Solberg sier til Dagens næringsliv:

Folk er for mye opptatt av trening, for lite av form. Begrepet god form bør også romme psykisk form. Dette er spesielt viktig for alle som har krevende jobber.

Overlegen mener alle må forholde seg til effektivitetssamfunnet som han dog synes kan mangle rom for refleksjon og ettertanke. Hva skal man komme i form for? Trenger man virkelig optimalisere hele tiden? spør han.
– Hvis man konkurrerer og lykken er avhengig av bedre oppnådd tid og plassering, så ja. Men hvis man trener for å komme i god form, kan man ha et bredere perspektiv. Det å være i form har også et viktig mentalt perspektiv.

Videre synes Ekker Solberg at:

… restitusjon har gått for mye i glemmeboken hos mange. Avspenningsøkter er også en form for trening. – Man behøver ikke nødvendigvis å ha trent hardt for å måtte restituere.

Etter lange arbeidsdager har man et restitusjonsbehov. Men vi har mindre eksakt viten om effektene av avspenningsteknikker enn av fysiske treningsregimer. Mange har glede av meditasjon og yoga. En del interessante effekter av disse teknikkene er også dokumentert.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s