Fokusert eller ledig oppmerksomhet – mindfulness og Acem-meditasjon

Øyvind Ellingsen gjennomgår  likhetene og forskjellene mellom mindfulness-teknikker og Acem-meditasjon

Både mindfulness-metoder, Acem-meditasjon og lignende former for lydmeditasjon gir god stressmestring og bidrar til økt selvforståelse og bedre livsmestring, hvis en praktiserer noenlunde regelmessig, det vil si flere dager i uken.

Felles utgangspunkt er å skifte oppmerksomheten fra målrettet aktivitet og vurderinger til en mer sansenær opplevelse av det som er her og nå.

Men det er viktige forskjeller i utførelsen, både hvordan man forholder seg til meditasjonsobjektet og til sinnets spontane tankestrøm.

I perioder under meditasjon vil sinnet vandre mye. Dette forsøker man ofte å motvirke i mindfulness-teknikker, mens man i Acem-meditasjon ser dette som en viktig del av bearbeidelsen, noe som bidrar til avspenning.

Hjernens naturlige hviletilstand er ikke fravær av aktivitet, men en spontant mental prosess som benytter ledig kapasitet til å resirkulere tidligere inntrykk. Dels for å forstå tidligere hendelser, dels for å simulere sosiale scenarier og mulige hendelsesforløp som forbereder en på fremtiden.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s