Vegetarmat blir mainstream

vegetables-581En gang i tiden var det bare særinger som var vegetarianere. Nå er det nesten blitt stuerent. NRK Ekko viet i dag (21. februar) en stor del av den første timen til mat du kunne spise uten at noe måtte slaktes. Men fortsatt er det nok mange myter forbundet med å spise vegetarisk. I starten av programmet (som kan lastes ned som podcast her) spurte reporteren noen tilfeldige kunder på et supermarked om hva de ville servere en gjest som verken spiste kjøtt eller fisk. Og de var like hjelpeløse som en norsk kelner som med håp i stemmen spør: «Spiser du ikke fisk heller?» Det eneste de kunne tenke på var salat.

Matskribenten
Derfor var det befriende å høre Aftenpostens matskribent Yngve Ekern på Skype fra Berlin, hvor han var på ferie. Han er forfatter av boka «Kjøttfrie dager», og hadde forståelse for at folk kunne få problemer med å lage mat uten kjøtt, omgitt som vi er av en matkultur som forsøker å øke kjøttforbruket. Men han foreslo å starte med å gå til grønnsakdisken og se på det som fantes der, og tenke over hvordan forskjellige grønnsakenes forskjellige smaker kunne kombineres.

I hans familie har de bestemt seg for at de ikke skal spise kjøtt fra mandag til fredag. Og han kunne også fortelle at i Berlin, hvor han nå var på ferie med familien, har nesten alle restauranter vegetariske, kanskje også veganske, alternativer på menyen. Det er det dårlig med på restaurantene i Oslo, hvor kokkene sliter med å lage kjøttfrie alternativer.

Professoren
book_verdt_aa_vite_om_vegetarmat_120_largeFra Berlin tok NRK turen til Trondheim og professor i medisin Vibeke Videm, forfatter av boka «Verdt å vite om vegetarmat«. Hun avlivet noen myter:

Myte 1: Vegetarianere får ikke nok protein. Vi må da ha kjøtt.
Svar: Det er nok noen som mener at det er noe speielt med kjøtt. Det er ikke tilfelle. Protein finnes i mange andre matvarer, særlig i belgfruketer som erter og bønner, og også i en del grønnsaker. Det er også mye proteiner i kornprodukter.

Myte 2: Vi trenger tran, som er laget av fisk.
Svar: Neida, du klarer deg godt uten tran. Det finnes mange andre kilder til omega-3 og D-vitamin. Tran er noe veldig norsk. Det er visst bare i Norge og Japan at tran anses som en livsnødvendighet.

Myte 3: Man blir ikke ordentlig mett av vegetarmat.
Svar: Hvis du bare spiser salat kan det nok stemme. Men det er ikke det vegetarianere gjør. De bruker grønnsaker til å lage hovedretter av, og da blir du god og mett.

Myte 4: Hvis jeg skal slutte å spise kjøtt må jeg vel være påpasselig så jeg ikke får mangelsykdommer?
Svar: De aller fleste vegetarinere er sunne og friske uten at det er det minste vanskelig å få det til. Hvis du bare kutter ut kjøttet trenger du ikke tenke på det, men hvis du også kutter ut fisk og egg kan det være en god idé å spise noe mer belgfrukter.

Til slutt sa Videm at det var litt kunstig å si at man har vegetarianere på den ene siden og kjøttspisere på den andre. Det går an å spise mindre kjøtt uten at man behøver å slutte helt. Det er jo Yngve Ekern og hans familie et eksempel på.

Miljøverneren
Til slutt kom Christoffer Ringnes Klyve fra Framtiden i våre hender i studio. Han kunne fortelle at kjøttforbruket i Norge i dag er 78 kg pr person i året. Det er en fordobling siden 1959. Og han fortalte om konsekvensene av kjøttspisingen for klimaet. Det utgjør mellom 15 og 20% av vår personlige klimabelastning. Og kjøttforbruket er lettere å gjøre noe med enn de andre store klimabelastningene som transport og oppvarming.

Lag maten selv
o-FINDUS-570Hvis du er vegetarianer er du nesten nødt til å lage maten selv fra grunnen av, i alle fall her i landet. Markedet for ferdiglaget vegetarmat er nok for begrenset til at de store kjedene gidder satse på det. Og det er kanskje like greit å lage mat fra bunnen av, med tanke på diverse matskandaler, som kugalskap for en tid tilbake, egg med salmonella, og nå sist ferdigmat med hestekjøtt av tvilsom opprinnelse. I andre land er det forresten vanlig å finne vegetarisk ferdigmat i frysedisken.

Penne med grønne blader, squash, bønner og fetaost
Penne med grønne blader, squash, bønner og fetaost

Men det behøver ikke ta all verden av tid. Selv er jeg blitt glad i å lage mat i stekeovnen. Da lager den seg selv mens jeg mediterer

en halvtime, og råvarene bevarer smaken mye bedre enn hvis du koker maten. Det aller meste kan brukes. Ta for eksempel litt finsnittet hodekål i bunnen av en form, søtpoteter i litt store biter og vanlige poteter i mindre biter, og litt sopp. Ta ost over, gjerne en blanding av cottage cheese og vanlig gulost. Litt tomater fra boks setter ekstra smak på maten og tilfører mer antioksidanter. I dag brukte jeg forresten tofu i stedet for ost. Eller grønnsaker og tilbehør kan wokes og spises med pasta eller ris. Jeg starter forresten alltid middagen med å spise salat som forrett, slik de gjør i land med mer dannet matkultur. Jeg blander ikke salaten sammen med hovedretten, slik nordmenn gjør.

Få flere idéer her.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s