Meditasjon mot stresslidelse

Dyadebloggen har tidligere skrevet om amerikanske marinesoldater som lærte mindfulness meditasjon og praktiserte det i tre måneder før de ble sendt til Irak. Og evalueringen viste forbedret evne til å klare stress.

Posttraumatisk stresslidelse
Men erfaring viser at soldater og andre som har vært utsatt for ekstreme påkjenninger ikke er ferdig med dette straks påkjenningen forsvinner. Det er dette som kalles posttraumatisk stresslidelse (PTSD), som det blant annet har vært mye snakk om i forbindelse med overlevende etter Utøyatragedien.

I USA ser PTSD ut til å nå nesten epidemiske dimensjoner blant veteraner fra Irak og Afghanistan, med både selvmord og drap på andre som en følge. Hver dag tar 22 veteraner livet sitt.  Det blir 8000 i løpet av ett år. Det er flere enn det totale antallet drepte i kamp siden krigshandlingene startet  i Irak og Afghanistan. Også blant soldater i aktiv tjeneste er det flere som tar livet sitt enn som blir drept i kamphandlinger.

Meditasjon hjelper
Nå tar veteraner til orde for meditasjon som en hjelp for de som lider av PTSD. På Globalpost.com forteller både en veteran fra Afghanistan og en fra annen verdenskrig hvordan Transcendental meditasjon hjalp dem til å få livet tilbake på skinner.

Nå er ikke to enkelthistorier noe bevis på at meditasjon er en frelse. Men for oss som har lang erfaring med Acem-meditasjon, både fra egen praksis og med å undervise andre, er ikke dette overraskende. Riktignok gjelder denne historien fra USA Transcendental meditasjon og ikke Acem-meditasjon, men begge meditasjonsformer har likheter. Begge bruker gjentagelse av en metodelyd, et ord uten språklig betydning, men med en lydkvalitet som gir virkning. Forskjellene ligger mer i forståelsen av virkningsmekanismene og i pedagogikken

Acem-meditasjon utføres ved at man sitter i en god stol med støtte i korsryggen og gjentar en metodelyd i tankene så uanstrengt som mulig, uten bruk av taleorganer. Alt annet som skjer i sinnet, tanker, følelser, stemninger, får komme og gå uten at du styrer det.

Dette gir både en kroppslig og mental avspenning, og tillater tanker, stemninger og følelser å komme og gå, og møtes med en aksepterende holdning skapt av metodelydgjentagelsen. På den måten kan også vanskelige og traumatiske opplevelser bli bearbeidet ved meditasjon over tid.

Ikke fortrengning
Man kan jo lure på om dette er en øvelse i fortrengning – i å skyve det vanskelige vekk. Men en viktig del av teknikken er nettopp å tillate det som kommer å komme, uten å styre det eller skyve det vekk. Instruksen er å gjenta metodelyden med en ledig holdning. Det vil si at man ikke skal konsentrere seg om metodelyden, men bare la oppmerksomheten hvile på den. Ofte vil man oppleve at tankene og følelsene overtar, og at metodelyden forsvinner. Dette er ikke feil, det er en følge av riktig meditasjon. Instruksen er at når man oppdager det, skal man varsomt flytte oppmerksomheten tilbake til gjentagelsen av lyden, uten å forsøke å skyve det andre vekk. På den måten vil man oppnå en bearbeidelse av det som er vanskelig. Dreier det seg om traumatiske opplevelser, slik soldater i krig kan ha opplevd, kan dette ta tid, det krever mange meditasjoner. Men gradvis vil det traumatiske bli mindre påtrengende. Dette er det motsatte av fortrengning, hvor det vanskelige skyves vekk og sementeres, for så å gi seg andre utslag. Og nettopp derfor er det rimelig å anta at meditasjon kan ha sin plass i behandlingen av PTSD, kanskje sammen med annen behandling.

Prosess – ikke tanketom tilstand
Ikke sjelden kan man oppleve at det hevdes at hensikten med meditasjon er å oppnå en tilstand av fravær av tankeaktivitet. Det er en umulighet. Meditasjon er en prosess, ikke en statisk tilstand. Nyere forskning viser at hjernens naturlige hviletilstand ikke er tomhet, men en kontinuerlig spontan strøm av tanker. Dette gjør det også lettere å forstå hvordan Acem-meditasjon virker. Les mer om hva professor Øyvind Ellingsen skriver om dette på The Meditation blog.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s