Nytt bidrag til CO2-utslipp – snøsmelting

E24.no forteller at svensk jernbane har funnet en løsning på problemet med å rydde stasjonsområder for store snømengder. I samarbeid med blant annet norske Øveraasen har de utviklet et system for å smelte snøen, for så å transportere den vekk som vann. Dette er forresten ikke helt nytt, omkring 1970 hadde Oslo Veivesen også et slikt system, men det forsvant igjen.

Dette er genialt – i alle fall til en gledesdrepende fysiker som jeg begynner å regne litt. Det trengs nemlig energi for å smelte snø. Og den skaffer  svenskene ved å brenne fossilt brensel. Og med klimatoppmøtet i Doha i frisk minne og problemene med å begrense CO2-utslippene var det jeg begynte å regne. Her er det uunngåelig å komme med litt grunnleggende fysikk.

Smelting, energi og CO2
For å smelte noe trengs det energi. Ett av de få tallene jeg husker så godt at jeg ikke trenger slå det opp er smeltevarmen for is (og snø). Den er 80 kcal/kg, eller 330 kJ/kg. Eller, siden vi snakker om store snømengder her, 330 MJ/tonn. 1 MJ er en million Joule. For å sammenligne dette med en energienhet som alle som betaler strømregninger har et forhold til, er 1MJ=0,278 kWt. Så for å smelte ett tonn snø trengs det 92 kWt energi
Svenskene skal skaffe denne energien ved å brenne dieselolje. Diesel inneholder 43 MJ/kg, eller 35 MJ/liter. For å smelte ett tonn snø trengs det 9 liter, eller 7,7 kg diesel. Ved forbrenning av ett kg diesel dannes det omtrent 3,15 kg CO2. Så for å smelte ett tonn snø, det er mellom 2,5 og 4 kubikkmeter, slippes det altså ut 24 kg CO2. For å smelte en million m3 snø (mellom 250 000 og 400 000 tonn), som i følge E24 kan finnes på et stort stasjonsområde, slippes det altså ut mellom 6000 og 9000 tonn CO2. Det er hva 3-5 tusen privatbiler slipper ut på ett år.

Kjøre bort snøen?
En lastebil med lastekapasitet 11 tonn bruker rundt 3 liter diesel på mila. For å smelte 11 tonn snø brukes det 99 liter diesel. For denne dieselmengden kan altså en stor lastebil kjøre 330 km. Så hvis det finnes et snødeponi nærmere enn 165 km vil CO2-utslippet ved å smelte snøen være større enn ved å kjøre den vekk.

2 thoughts on “Nytt bidrag til CO2-utslipp – snøsmelting

  1. Høres dyrt ut, men du tar ikke med for å flytte 1100 tonn snø i timen må stasjonen ha 100 lastebiler i beredskap, noe som ikke er veldig billig/miljøvennlig heller selv om de bruker mye mindre diesel.

  2. Jeg har bare sett på de direkte utslippene. Å beregne de totale kostnadene ville være en jobb for Transportøkonomisk institutt eller noe lignenede, og er langt mer omfattende enn det jeg har mulighet for. Men jeg ble rett og slett forskrekket da jeg oppdaget hvor mye som skulle til for å smelte en større snømengde. Det var langt mer enn jeg hadde trodd før jeg begynte å regne, selv om det ante meg at dette prosjektet neppe var særlig miljøvennlig.

Legg igjen en kommentar

