Bikkjeslagsmål om Grubbegata

Allerede samme dag bomben i regjeringskvartalet gikk av hadde jeg et blogginnlegg her på Dydebloggen om den mangelfulle stengingen av Grubbegata, og om den langtekkelige prosessen med å få dette til. Nå forsøker alle å unngå å bli sittende med svarteper i denne saken.
Jeg avsluttet mitt blogginnlegg den gangen med:

Jeg kan ikke la være å undres på om uansvarlige politikere og byutviklere fortsatt mener at vi ikke kan ta terrortrusselen alvorlig her i landet? Men det er vel ikke noen fare for at trusselen heretter blir bagatellisert. Derimot er det større fare for at enkelte vil slå politisk mynt på dette.

Det ser ut til å gå troll i ord.

2 thoughts on “Bikkjeslagsmål om Grubbegata

  1. Jeg tipset en venn som er journalist om innholdet i bloggposten din umiddelbart etter jeg leste den. Temaet har vært oppe noen ganger siden der han gir sterkt uttrykk for at han ikke fulgte opp tipset og skrev en sak, noe som ville ført til at vært tidlig ut i forhold til sine kolleger.

  2. Ja, jeg har vært litt overrasket over at det har vært så lite fokus på den manglende beredskapen og handlingsevnen i denne sammenhengen. For meg var risikoen opplagt helt siden 9/11. Det skyldtes nok til dels at jeg i yrkesmessig sammenheng ble involvert i terrorberedskap umiddelbart etter at flyene smalt inn i Twin Towers.

    Men det var riktignok i forbindelse med beredskap mot kjemiske terrorangrep, noe som faktisk er mindre sannsynlig enn bomber og eksplosiver. Eksplosiver krever mindre kompetanse, og har jo vært terroristenes yndlingsredskap helt siden Guy Fawkes’ tid. Derfor forsto jeg med en gang hva som hadde skjedd da nyheten om en kraftig eksplosjon i regjeringskvartalet kom. (Jeg befant meg da 150 km fra Oslo – hadde jeg vært i leiligheta mi i Oslo ville jeg både hørt smellet og sett røykskya.) Og det var klart for meg at det bare kunne være en sprengladning som var så kraftig at den måtte være transporter med bil. Uttalelsene fra de noe forvirrede mediereporterne om at det kunne være en gasseksplosjon var opplagt tøv. Overraskelsen var at det var en blond etnisk nordmann som sto bak.

Legg igjen en kommentar

