Kjøttspisertøv

Statssekretær Harald Oscar Buttedahl i Landbruks- og matdepartementet blir intervjuet i Vårt Land om den statlig pålagte avgiften til drift av Opplysningskontoret for egg og kjøtt, som får et nesten ti ganger så stort driftstilskudd som Opplysningskontoret for frukt og grønt.

I intervjuet sies blant annet følgende:

Vårt Land: – Hvorfor er det ikke politisk vilje når helsemyndighetene er så tydelige på at vi må spise mindre kjøtt?
Buttedahl: – Hvilke helsemyndigheter er det som er så klare på det, da?
Vårt Land: – Kostholdsrådene til Helsedirektoratet sier at vi skal begrense vårt inntak av kjøtt.
Buttedahl: – Ja, men det er noe annet enn å si at vi skal spise mindre kjøtt. Å begrense det, er noe annet.

Man må vel nesten være statssekretær i en rødgrønn regjering for å mene at å begrense bruken av noe er  noe annet enn å bruke mindre av det.

Lenger ned i intervjuet sier han:

Men vi trenger jo en del kjøtt for å overleve i dette landet.

Hvordan i all verden kan jeg da klare å overleve som vegetarianer «i dette landet»? Og jeg kjenner mange som har vært vegetarianere fra fødselen av, og i alle fall har klart seg bra til de er blitt både 40 og 50 og 60 og mer til. Og hvordan kan det ha seg at den gamle idrettsmannen Ernst Larsen, kjent som Kruska Larsen, klarte å nå helt til topps i en så kondisjons-  styrkekrevende idrett som hinderløp uten å spise et gram kjøtt?

Forbrukerrådet vil også ha slutt på den statlige matpropagandaen. Og Andreas Skjæret, nestleder i Unge Venstre, går hardt ut mot omsetningsloven som regulerer finansieringen av opplysningskontorene og sier til Vårt Land.

– Loven er fullstendig utdatert, og burde aldri vært innført. Det er ikke statens oppgave å drive reklamekontorer for norske næringsinteresser. Det er særlig dumt når man reklamerer for varer på tross av statens egne kostholdsråd.

2 thoughts on “Kjøttspisertøv

  1. Er det noe bra med å spise kjøtt i det hele tatt?

    Riktignok er det en snarvei til høykvalitets protein, B-vitaminer og jern, men alt det kan fås vegetabilsk (med delvis unntak for B12, som man likevel får gjennom kosten om man spiser melk- og eggeprodukter). Kjøtt er kreftfremkallende og høyner risikoen for hjerte- og kar-sykdommer. Og for å få kjøtt på tallerkenen lever dyr stort sett et liv uten frihet i trange båser, eller på overpopulerte gulv. Kjøtt er bare tull, og det er en katastrofe at kjøttkonsumet stiger her i landet. Kjøtt er også ineffektivt da så enormt mye energi går bort i å produsere det. Det fører også til kostnader for samfunnet p.g.a. helseproblemene det fører til. Hvor mange feite veganere ser man, liksom?

    Ut med kjøtt, inn med bønner, erter, linser, nøtter, bokhvete, quinoa og soya.

  2. Når folk oppdager at jeg er vegetarianer er det noen dette blir litt vanskelig for, og de begynner å spørre hvorfor jeg ikke spiser kjøtt. Etter hvert har jeg kommet til at det ikke er noen grunn til at jeg skal rettferdiggjøre hva jeg spiser eller ikke spiser, så nå har jeg begynt å besvare dette med å spørre: «Hvorfor spiser du kjøtt?» Og da får jeg svar i stil med statssekretærens, samtidig som de røper mangelfull kunnskap om ernæring. Så ditt retoriske spørsmål om det i det hele tatt er noe bra med å spise kjøtt overlater jeg til kjøttspiserne å besvare. Det er for øvrig interessant at det nesten aldri skjer at utlendinger ber meg begrunne mitt menyvalg. Men for nordmenn blir det tydeligvis litt vanskelig at noen ikke er helt som de er selv.

    Ellers er jeg helt enig med alt det andre du skriver, og dette har vært et gjentagende tema i hele Dyadebloggens eksistens. De fleste innleggene om temaet finnes på denne lenken:
    https://dyadeblog.wordpress.com/tag/vegetarianisme/

Legg igjen en kommentar

