Meningsmålingenes meningsløshet

Det flommer over med meningsmålinger I forbindelse med presidentvalget i USA, Hvem har nytte av disse, og hvor pålitelige er de?

En meningsmåling et forøk på finne ut hva en stor gruppe mennesker mener ved å spørre et lite utvalg. Allerede her ligger flere feilkilder.

1.    Hvor stort er utvalget?
2.    Hvor representativt er utvalget?
3.    Svarer folk ærlig?

Størrelse
Størrelsen på utvalget vil alltid være en feilkilde. Den eneste måten å få en 100% riktig måling av hva en befolkning mener er å spørre alle. Men da bortfaller hensikten med meningsmålingen.

En situasjon hvor spørsmålet har to mulige svar – i dette tilfellet Obama eller Romney – er analog til å kaste mynt eller krone. Typisk for de pågående målingene i USA er at omtrent 1000 personer spørres. Hvis meningsmålerne ringte opp 1000 personer og ba dem kaste mynt eller krone, ville det aldri være nøyaktig 500 som rapporterte at fikk krone og 500 som rapporterte at de fikk mynt, til tross for at sannsynligheten for mynt eller krone ved ett enkelt kast er like stor. Hadde man gjentatt et slikt eksperiment mange ganger, ville i 20% av tilfellene enten færre enn 480 fått krone, eller flere enn 520. Hadde spørsmålet vært hvilken presidentkandidat man ville stemme på ville det altså vært 20% sannsynlighet for at meningsmålingen ville gitt Obama 48% og Romney 52%, eller Romney 48% og Obama 52%, mens det riktige er at begge ville fått 50% av stemmene. Dette er en av grunnene til at meningsmålerne oppgir en feilmargin på 3-4 prosent, men det hindrer ikke politiske kommentarer i å komme med dypsindige vurderinger basert på en ledelse på en prosent eller to på meningsmålingene.

Representativitet
Det utvalget man spør må være representativt for den gruppen man undersøker.  Meningsmålerne har utviklet metoder for å undersøke hvor godt det stemmer. De stiller ikke bare et enkelt spørsmål om hvem du vil stemme på, men har også andre spørsmål hvor man vet mer om fasiten, og kan sjekke hvor godt utvalget er, men det er alltid mulighet for feil.. Samtidig stiller nye måter å kommunisere på nye utfordringer for meningsmålerne. Blant annet har mange unge amerikanere nå ikke lenger fast-telefon, men bare mobil. Og det er mer plundrete og kostbart for meningsmålerne å ringe dem. De kan derfor bli underrepresentert i målingene, og ,mange av dem hører nok til den gruppen som ville svart at de ville stemt Obama hvis de ble spurt.
Noen meningsmålingsinstitutter har tatt i bruk Internett. Dette gjør det lettere å få et større grunnlag, men det er bare brukere av Internett som blir nådd, og dette gir en skjevhet. Det kan se ut til at internettmålinger gir bedre tall for Obama enn telefonintervjuer, og dette kan være et feilaktig resultat.

Svarer folk ærlig?
En klar feilkilde er at det slett ikke er sikkert at folk svarer ærlig når de blir spurt. Noen har ikke bestemt seg, men synes de må si noe. Andre svarer det de synes er korrekt, noen kan si at de vil stemme på Obama for å vise at de ikke er rasister, den såkalte Bradley-effekten.

Hvem er meningsmålingene for?
De danner i alle fall et grunnlag for medier og politiske kommentatorer. Når det kommer en ny måling som avviker litt fra den forrige gir det straks grunnlag for kommentarer i mediene, selv om endringene ikke er statistisk signifikante. Og det er alltids interessant for borgerne å følge med. Men de som nok har mest nytte av dem er de politiske aktørene. Og både Demokratene og Republikanerne har sannsynligvis sine egne meningsmålinger som ikke alltid kommer fram i mediene, men som danner grunnlag for strategien i valgkampen. Og de skaper i alle fall arbeidsplasser. Og den meningsmåleren som treffer best når fasiten kommer har nok sikret seg flere oppdrag i fremtiden. Og om godt og vel et døgn etter at dette er skrevet får vi vite hvem som har truffet best, enten det nå skyldes dyktighet eller flaks.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s