Aggressiv markedsføring av unødvendig kosttilskudd

Av og til, når jeg går Torggata forbi Glasmagasinet, hender det at jeg blir antastet av en ung mann som spør: «Har du tatt omega-3 eller tran i dag?»  Når jeg så svarer Nei, spør jyplingen hvorfor ikke? Første gangen ble jeg så forfjamset over hans frekkhet at jeg ikke fant noe godt svar. Og da prøvde han å selge meg et abonnement på noen piller. Neste gang var jeg forberedt, og svarte at «det er fordi jeg er vegetarianer og ikke spiser noe som stammer fra døde dyr.» Da ble han så paff at han ikke visste hva han skulle si.

Et knippe annonser fra «Vi over 60» for diverse omega-3-piller
Det er ikke måte på hvor bra det er.

Dette er åpenbart et betydelig marked. Jeg abonnerer på «Vi over 60», som har en leserkrets som nok begynner å merke alderens plager og kjenner pusten fra mannen med ljåen i nakken, og derfor er mottagelig for alt som kan hjelpe. Så annonser for kosttilskudd som omega-3 florerer der, både i bladet og som vedlegg. Og i A-magasinet 27 februar 2009 var det en artikkel som var ren markedsføring for marint fett, og samtidig ga inntrykk av at planteoljer kunne være skadelige.

Kommersielle interesser bak omega-3
Det er, som professor i medisin Vibeke Videm skriver i boken «Verdt å vite om vegetarmat» at:

I Norge er det sterke kulturelle og kommersielle interesser bak anbefalinger om bruk av fisk og fiskeolje som omega-3-kilde. Mange er derfor ikke klar over at rapsolje (engelsk: canola oil, rapeseed oil), knuste linfrø og linfrøolje, nøtter (særlig valnøtter), hvetekim og soyaprodukter som tofu er gode kilder til omega-3-fettsyrer (se tabell 4, side 46). Det er ingen grunn for vegetarianere til å ta tran eller fiskeoljekapsler for å få nok omega-3-fett. Mennesker kan omdanne omega-3-fettsyrer fra planter til de langkjedene omega-3-fettsyrene som finnes i fiskefett (Brenna 2002). Omdannelsen er spesielt effektiv hos nyfødte.

Blir jeg syk av ikke å ta omega-3?
Ut fra den stadige hamringen på hvor viktig omega-3 er, og at det er umulig for vegetarianere å få tilstrekkelig  omega-3 uten å ty til fisk (eller krill, eller selolje), har jeg vært noe bekymret. Opplysningene fra professor Videm har imidlertid beroliget meg.

Enda mer beroliget ble jeg av en større  undersøkelse fra England hvor man fant at vegetarianere (og veganer) hadde like mye langkjedede omega-3 fettsyrer i kroppen som fiskespisere. Det ser altså ut til at mennesker er i stand til å omdanne vegatabilsk omega-3 (ALA) til langkjedede omega-3 fettsyrer  (EPA og DHA). Det som imidlertid er viktig, og som også understrekes i «Verdt å vite om vegetarmat», er at andelen omega-6 (som er en annen type flerumettet fett) ikke bør være for høy. Mange vanlige planteoljer som solsikkeolje og maisolje har svært mye omega-6. Dette kan også bremse omdanningen av ALA. En olje som rapsolje har imidlertid et ideelt forhold mellom disse fettsyrene, og det er dessuten en olje som både er billig og godt egnet både til steking og til kald bruk.

Omega-3 virker ikke likevel
Nå er det også kommet en ny undersøkelse utført av greske forskere, som har gått gjennom publiserte studier av helsevirkningen  av inntak av omega-3 tilskudd (en såkalt metastudie). Og det ser ut til at det ikke er noen gunstig helsevirknig av slikt kosttilskudd. Det er her interessant at jo nyere studiene er, jo mindre effekt ser det ut til at man finner.
Spesialist i indremedisin og hjertesykdommer og medisinsk fagdirektør ved Statens legemiddelverk, Steinar Madsen,  sier at:

– Dette er en solid undersøkelse, og resultatene kan vi stole på. Det har dessverre ingen hensikt å ta tilskudd med omega-3 for å beskytte seg mot hjertesykdom og karsykdom slik som hjerteinfarkt eller hjerneslag.

Jeg kommer nok for min del fortsatt hverken til å begynne å spise fisk, ta tran eller abonnere på omega-3-kapsler, eller ta annet kosttilskudd med mindre en legeundersøkelse skulle vise at det er noe jeg mangler. Et normalt variert kosthold burde gi meg det jeg trenger.

16 thoughts on “Aggressiv markedsføring av unødvendig kosttilskudd

  1. Linken til studien som fant like mye omega-3 i blodet hos vegetarianere som veganere virker dessverre ikke. Jeg skulle gjerne ha sett den for jeg har sett flere studier som hevder det motsatte.

    Disse teoriene om omega-3 stammer ikke opprinnelig fra Norge. Det var bl.a. en biokjemiker fra USA, Barry Sears, som selv lette etter noe som kunne beskytte ham mot en familiehistorie med mye hjertesykdom, som landet på omega-3 og lanserte det som produkt.
    Dette skjedde samtidig med at problemstillingen ble aktualisert innen forskning. Dessuten finnes det et godkjent legemiddel mot hjerteproblemer, Omacor, som er laget av omega-3. Dette er riktignok norskprodusert, men det at det er godkjent som legemiddel pleier å innebære at det har måttet gjennomgå omfattende testing.

  2. Jeg mener at det vi fant ut sist vi diskuterte dette var at vegetarianere har redusert risiko for hjerte-og karsykdom på tross av at de ikke spiser fisk. Det kan være flere bidragende faktorer, og du kan ha rett i at du som er vegetarianer ikke trenger å spise omega-3 for å holde deg sunn – faktisk samtidig som det er sunt for ikke-vegetarianere og for folk som allerede har hjerteproblemer. Det du viser til bidrar til å nyansere dette ytterligere – av de søkene jeg gjorde tidligere så virker det ikke som om forskning på vegetarianisme er et særlig aktivt felt for tiden?

  3. Artikkelen slår fast «although conversion from ALA to EPA, this is limited» i introduksjonen. Det de finner i sine egne data er at konversjonsraten er høyere enn forventet i vegetarianere, men de tar store forbehold om at det må studeres videre før man kan trekke generelle konklusjoner om at omdanningen er tilstrekkelig for å gi god helse.

  4. Her er en ny løsning på hvordan vegetarianere skal få i seg omega-3: Spis litt planteplakton (alger) isteden?

    Miljøhensyn sier også at det vil gi mat til flere å gi mennesker plankton istedenfor å fange laksen som er en rovfisk øverst i næringskjeden (den spiser en fisk som har spist en mindre fisk som har spist dyreplankton som har spist planteplankton).

    Men smaker det tran, dette også?

    http://www.forskning.no/artikler/2013/juli/361251

  5. For hvert trinn i næringskjeden forsvinner vel 90% av næringen, så det er mest miljøvennlig å spise det som befinner seg på bunnen. Men jeg ser for meg litt problemer med å høste encellede organismer. Men alger og tang av det store slaget brukes jo til mat i land som Japan. Og det er en ressurs vi utvilsomt kunne utnytte bedre. Det som høstes av tare her i landet brukes vel bare til produksjon av alginat.
    Ellers er vel oppdrettslaks ikke lenger noen god omega-3-kilde etter at den nesten er blitt vegetarianer og stort sett spiser soyabønner. Og soya er jo også en ressurs vi mennesker kan utnytte direkte, uten å la den gå gjennom laksemagen først. Men det er i alle fall bedre å bruke villfisk direkte til menneskemat enn å fore oppdrettsfisk med den.

    Som barn likte jeg faktisk tran, og hadde jeg fått lov kunne jeg drukket den direkte av flaska. Jeg forsto aldri de som syntes tran var så vondt. Så eventuell transmak av planteplankton bekymrer meg ikke. Men etter at jeg er blitt vegetarianer har jeg jo droppet tran laget av fiskekadavere.

  6. Det finnes japanske snacks i innvandrerbutikker laget av tørkede og saltede alger – de som er store planter, ikke encellede. Jeg prøvde dem en gang og det smaker veldig «hav» av dem. Jeg leste også et sted at vi som ikke er vant til å spise alger ikke greier å fordøye dem ordentlig. Jeg tror magen min var enig i det når det gjaldt algesnacksen……

  7. Kanskje magen din kan venne seg til det. Det er mye forskning som viser at bakteriefloraen i tykktarmen avhenger av kostholdet. For eksempel har vegetarianere en annen bakterieflora enn kjøttspisere. Derfor vil vegetarianere få litt fordøyelsesproblemer hvis de av en eller annen grunn begynner å spise kjøtt. De må venne seg til det ved gradvis å øke dosen.
    Og de som spiser mye rødt kjøtt har en annen bakteriesammensetning enn de som spiser lite rødt kjøtt. Noen mener at det kan forklare hvorfor rødt kjøtt ser ut til å være spsielt ugunstig helsemessig.

  8. Jeg tror ikke jeg har truffet noen mediterende som har snakket om at de har ADHD, så jeg vet ikke om meditasjon virker positivt på symptomene deres.

    Idag har jeg funnet en studie som sier at omega-3 virker positivt på ADHD-symptomer i mus.

    Hvis det finnes noen Acem-mediterende vegetarianere som har ADHD, så bør kanskje de vurdere å prøve noen alger til middag?

    http://www.forskning.no/artikler/2013/april/355418

  9. Det er vanlig vis litt tidlig å anbefale noe for mennesker basert på museforsøk. En av grunnene til tranens nylige renessanse er jo at det er et naturprodukt, så det er lite skadelig å prøve det. Hovedpoenget mitt er her at det finnes andre helsetilstander enn hjerte og karsykdommer hvor det begynner å komme forsøksresultater som sier at omega-3 kan ha en innvirkning på helsen. Så hvis man har spesielle helseproblemer og er vegetarianer så kan det være nyttig å finne ut av.

    Jeg googlet på alger og omega 3 for å finne ut om det er noen som allerede lager Omega-3 tilskudd for vegetarianere, og i utlandet ser det ut som det er å få tak i. Hvis noen er interessert så burde det være en mulighet – man kan jo spørre helsekostforretningene her hjemme også for å finne ut hva de har.

  10. Stort sett er det vel bedre å spise variert slik at man slipper å drive å ta dyrt kosttilskudd. Og det er i alle fall ikke noen grunn til å ta kosttilskudd «for sikerhets skyld». Når det gjelder omega 3 kom det nyelig en studie som så ut til å finne økt risiko for prostatakreft hos de son hadde høye nivåer av:

    » three different omega-3’s — eicosapentaenoic acid (EPA), docosahexaenoic acid (DHA) and docosapentaenoic acid (DPA), which are all found in fish and fish oil supplements — but not with alpha-linolenic acid, which comes from flax seed.»
    I alle fall i følge New York Times.

    http://well.blogs.nytimes.com/2013/07/22/omega-3s-may-raise-prostate-cancer-risk/

    Og en av konklusjonene i studien er:
    «Recommendations to increase LCω-3PUFA intake should consider its potential risks. «

  11. Hmm. Det har jeg ikke sett. Jeg hadde regnet med at det er samme tungmetall-spørsmål som rammer oppdrettslaks som ville være den mest aktuelle risikoen å diskutere. Jeg er ikke sikker på om oljeraffineringen greier å fjerne dem, men man kan ihvertfall måle dem, og sørge for at det finnes en grense for hva som er tillatt.

    Jeg er enig at for vanlig friske mennesker så bør det holde å spise sunt. Kosttilskudd er alltid dyrere enn mat. men hvis man ikke er frisk, og det finnes tilskudd man kan bruke for å sikre seg litt ekstra, så tror jeg at mange er villige til å betale for slikt likevel, og det selv om kunnskapsbasisen er på et tidlig utviklingsstadium. Burde ikke dette være noe som folk faktisk kan velge selv?

  12. Men så vidt jeg forstår var det bare for personer med diabetes at omega-3 kunne være bra for hjertet. For andre var det skadelig. Så jeg kan vel fortsatt mene at det jeg skrev i innlegget overfor stemmer. Og fortsatt gjelder vel Vibeke Videms ord i «Verdt å vite om vegetarmat» at det ikke er noen grunn til at friske mennesker med et normalt variert kosthold skal ta kosttilskudd

  13. Det er forvirrende dette når selv fagtidsskriftene ser ut til å bruke som hovedhypotese at vegetarianere spiser for lite omega3.

Legg igjen en kommentar

