Rødvin reduserer blodtrykket

men den må være alkoholfri

Man hører stadig hvor sunt det er med alkohol, særlig rødvin, og særlig for hjertet. Nå har en gruppe spanske forskere undersøkt om rødvin kan senke blodtrykket.

En gruppe mannlige pasienter i alderen 55 – 75 med høy risiko for hjertelidelser deltok. Pasienten ble delt i tre grupper som vekslet på. En gruppe drakk 272 ml rødvin (tilsvarende 30 g etanol) pr dag, en gruppe drakk 100 ml gin (tilsvarend 30 g etanol), og en gruppe drakk 272 ml avalkoholisert rødvin pr dag. Etter fire uker skiftet de på, slik at hver gruppe hadde fire uker med vin, fire uker med avalkoholisert rødvin og fire uker med gin.
Det viste seg at hos de som drakk avalkoholisert rødvin sank blodtrykket signifikant. Hos de som drakk vanlig rødvin var det en svak, men ikke signifikant reduksjon av blodtrykket. Hos de som drakk tilsvarende mengde sprit var det ingen reduksjon. De som drakk avalkoholisert rødvin hadde dessuten en signifikant økning av innholdet av nitrogenmonoksid i blodet. Dette er et stoff som får blodårene til å utvide seg. De som drakk alkohol hadde ikke en slik økning.

Alkohol motvirker gunstige virkninger av andre stoffer
En nærliggende konklusjon er at rødvin inneholder stoffer som har gunstig virkning på blodtrykket. Særlig pekes det på polyfenoler som resveratrol. Men det ser atså ut til at alkohol motvirker den gunstige virkningen av disse. Så får vi se om hvor populært det blir for for journalister og andre vinelskere å skrive om den gunstige virkningen av rødvin uten alkohol.
Undersøkelsen er publisert i det amerikanske tidskriftet Circulation Research, og hele artikkelen kan lastes ned her.
En omtale finnes her.

10 thoughts on “Rødvin reduserer blodtrykket

  1. Jeg har merket med at du irriterer deg over at journalister bare rapporter om gunstige effekter ved alkoholkonsum, men du bedriver jo samme praksis selv, bare med motsatt fortegn. Det vil si du rapporterer stadig vekk funn fra forskning der alkohol påviselig gir ugunstige effekter, men nevner aldri studier som viser gunstige effekter av alkohol.

    Jeg siterer fra introduksjonen til deres egen blogg:

    «Målet er ikke nødvendigvis enighet eller å vinne debatten, men snarere den avklaringen av eget ståsted som en likeverdig samtale – en dyade – gir»

    For meg virker det faktisk som du prøver å vinne debatten, det virker som du vil overbevise lesere om at alkohol er usunt ved selektivt å velge forskning som støtter dette synet.

    Etter min mening hadde det vært bedre med en mer «dyadisk» tilnærming.

  2. Mye av de gunstige effektene av rødvin – som er den type alkohol som oftest blir omtalt som potensielt sunn – skyldes ihvertfall antioksidanter og de kan man få i seg ved å drikke druejuice også. Selve alkoholen skal visst være noe blodfortynnende(?), men hvis jeg forstår det riktig så er det i praksis ikke så lett å trekke grensen mellom hva som kan være sunt og hva som er usunt. Jeg fant forleden en sammenfattende artikkel i det meget velrenommerte medisinske tidsskriftet the Lancet som også hadde sterke meninger om at alkohol nok er mer usunt enn det er sunt, og det selv i moderate mengder, til tross for at man faktisk nokså ofte kan få høre det motsatte.

    Hvis du vet om gode kilder som har gått igjennom det som finnes av studier på feltet, som kan fortelle mer om en helhetlig forståelse av hva som er viktig når det gjelder effekter av alkohol, så er du velkommen til å diskutere dem her. Det er nemlig det som er vanskelig ute i avis-sfæren – det avisene skriver handler ofte om enkeltarbeider og da er det ikke lett å få øye på det større bildet.

  3. Det kan godt hende jeg tar meg tid til å gjøre det på et grundig vis, når jeg er ferdig med medisineksamenene mine.

    En rekke metaanalyser (samlestudier) har forøvrig vist økt livslengde og mindre hjerte- og karsykdom sykdom hos de som konsumerer moderate mengder alkohol. Dette er f.eks vist i helsedirektoratets kunnskappsoppsummering om temaet. British Medical Journal har en interessant metaanalyse fra 2011 som viser gunstige effekter av alkohol på viktige helseparametre slik som hjerte/karsykdom og levealder.

    http://www.bmj.com/content/342/bmj.d671

    Det betyr ikke at hver eneste metaanalyse/samlestudie viser denne effekten, men jeg tror det er vanskelig å hevde at ikke summen av studiene peker mot at de som drikker moderate mengder alkohol kommer bedre ut på en del viktig helseparametre.

    Du skriver forøvrig:

    «det avisene skriver handler ofte om enkeltarbeider og da er det ikke lett å få øye på det større bildet»

    Men mitt poeng er jo at det nettopp det som skjer på bloggen her også. Stadig refereres det til enkeltstudier som viser den ene eller andre negative effekten av alkohol, mens store samlestudier fra velrenommerte tidsskrifter mangler så og si helt, og hvis de nevnes synes jeg de oppsummeres feilaktig slik som i blogginnlegget «Heller dø av kreft av hjerteinfarkt»

    For øvrig er jeg interessert i den Lancet artikkelen hvis du har linken til den!

  4. Det er et spesialnummer her om alkohol som globalt helseproblem – den ser ut til å handle en del om alkoholisme.
    http://www.thelancet.com/series/alcohol-and-global-health

    Likevel skriver en av kommentarartiklene at «The consumption of alcohol should never be encouraged on health grounds. The health benefits are outweighed by the risks. » Og da mener de også at beskyttende effekter av et lavt dagliginntak av alkohol ikke er store eller sikre nok til at det kan anbefales.

    Se også:
    «Alcohol and ischeaemic heart disease – probably no free lunch»:
    http://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(05)67770-7/fulltext

    Det som er omdiskuter med meta-analysene er bl.a. at kategorien for personer som ikke drikker alkohol ofte inneholder personer som ikke drikker fordi de er syke eller fordi de er tidligere alkoholikere.

  5. Generelt kan man jo si at det er en stor forskjell mellom å si at f.eks moderat inntak av alkohol har en gunstig (dog ikke stor) effekt på helsen og på at det å oppfordre til moderat alkoholkonsum har en gunstig effekt på folkehelsen.

    Jeg tror det nettopp det er derfor mange i helsesektoren er så skeptiske til å anbefale alkoholkonsum for helsens skyld, de frykter at deres anbefaling vil føre til et for høyt konsum med påfølgende skadevirkninger. Dette er jo på en måte velbegrunnet, men jeg tror helsetjenesten i fremtiden i fremtiden kommer til i større grad bli å representere den til enhver tid rådende kunnskap så objektivt og sakelig som mulig, snarere enn å gi råd «ovenfra og ned».

    Det er forøvrig mange problemer med metaanalyser, både når det gjelder sammenhengen mellom alkohol-og hjerte/kar sykdom og andre slike assosiasjonsstudier mellom diett og hjerte- og karsykdom. Går du inn i tallene for sammenhengen mellom mettet fett inntak og hjerte/kar sykdom er f.eks tallene langt fra så overbevisende som man kan få inntrykk av fra helsemyndighetene.

    Punktene du nevner handler jo om ulikhet i gruppene og det er absolutt relevant, og som gode studier selvfølgelig bør ta hensyn til så langt det lar seg gjøre.

    Etter det jeg har lest av vitenskapelige studier tyder det vi har av informasjon idag at moderat alkoholkonsum alt i alt har en svak gunstig effekt på helse- og levelader. Antakelig er det betydelige genetiske forskjeller mellom individer, og andre momenter for det enkelte individ (slik som kroniske sykdommer og medikamenter) og sikkert mellom ulike etnisiteter også. Vi blir klokere med årene og om 10 år vet vi sikkert mer om effektene av alkoholkonsum enn idag.

    Men jeg tror hovedkonklusjonen er den samme: et høyt alkoholkonsum er særdeles skadelig, et lavt til moderat konsum er antakelig litt gunstig og ihvertfall ikke skadelig når man vurderer totaleffekten på helsen.

    Men om helsevesenet skal anbefale et slikt konsum tviler jeg på. Det viktigste er vel at folk har tilgang til den beste kunnskapen vitenskapen til enhver tid besitter.

  6. Dette høres stort sett fair ut for meg, selv om jeg er mindre sikker enn du på at små mengder alkohol ikke er skadelig – jeg tror kanskje mer at det er en mindre alvorlig uvane? Noen mennesker er veldig glade i f.eks. søte kaker. Det er ikke så helsunt det heller. Men det er det ikke et stort tema i seg selv på denne bloggen.

    Vil bare legge til at grunnen til at det havner så mye anti-alkohol artikler akkurat på denne bloggen er mye fordi alkoholbruk gjør at konsumentene mister kontakten med hvordan de egentlig føler seg – og da blokkerer man for psykologisk bearbeidelse og økt selvinnsikt, noe som er hensikten med meditasjon. Og denne bloggen springer ut fra arbeid med meditasjon.

  7. Jeg synes for så vidt at Katarina har svart omtrent det jeg ville gjort. Så la meg holde meg til å kommentere innleggene fra Hove.

    At han har så stor innsikt i mine følelsmessige reaksjoner at han mener at jeg irriterer meg over journalisters rapport om gunstig effekt av alkoholkonsum får stå for hans regning. Jeg har vel ikke vært så mye inne på det, det har andre skrevet mer om her. At jeg stadig vekk rapporterer funn som viser at alkohol er ugunstig skyldes det enkle faktum at mesteparten av nyere forskning på området viser ugunstige effekter. Og hvis du har fulgt med i litt av det andre jeg har skrevet om her, vil du ha sett at jeg ser det som en oppgave å bringe forskningsnyheter videre, enten det nå dreier seg om alkohol, helse, biologi, eller fysikk, som er mitt fag. Og jeg syntes forskningen som viste at det antageligvis er andre stoffer enn alkohol som har gunstig virkning av rødvinskonsum, og at alkoholen faktisk ser ut til å dempe den gunstige virkningen av disse stoffene er interessant. Grunnen til at jeg aldri nevner studier som viser gunstige effekter av alkohol skyldes faktisk at jeg ikke har kommet over noen nyere studier som gjør det.

    Men i innlegget «Heller dø av kreft enn hjerteinfarkt?» nevner jeg faktisk at det ser ut til at de som drikker moderat ser ut til å ha en litt mindre risiko for å dø av hjertesykdommer, men at alkoholinntak øker risikoen for kreft. Derfor overskriften. Den undersøkelsen jeg referer til der er en meget stor undersøkelse fra åtte europeiske land hvor over 350 000 personer deltok (European Prospective Investigation into Cancer and Nutrition (EPIC) study.) Jeg forstår ikke helt hva Hove mener med at jeg oppsummerer den feilaktig.

    Så vidt jeg forstår fokuserer de undersøkelsene som viser en liten gunstig effekt av alkoholinntak på hjerte- og karsykdommer. Også i den undersøkelsen som Hove har en lenke til nevnes det at alkoholinntak øker risikoen for ikke bare kreft, men også for slag.

    Ellers synes jeg det er fint at noen kommer med saklige kommentarer og meninger om innleggene på Dyadebloggen. Det er altfor lite dialog med bloggens lesere.

Legg igjen en kommentar

