Meditasjon mot forkjølelse

En ny undersøkelse viser at både meditasjon og fysisk trening reduserer forekomsten av akutte luftveissykdommer som forkjølelse og influensa. Og mediterer du blir forkjølelsen du eventuelt får  langt mindre alvorlig enn både for de som trener og de som ikke foretar seg noe spesielt.

Forkjølelse og influensa er ikke sykdommer du vanligvis dør av, men de koster samfunnet dyrt i form av sykefravær. Og det florerer av gode råd for å unngå eller kurere dem. De fleste er nok virkningsløse, bortsett fra råd om å redusere risikoen for smitte. Men reduksjon av forekomsten ville gi betydelige økonomiske gevinster, og forskning på dette er derfor samfunnsnyttig. I USA er det beregnet at forkjølelse alene (influensa ikke medregnet) koster samfunnet 90 milliarder USD, (560 milliarder kroner) i året.

Forskere ved University of Wisconsin-Madison har tidligere undersøkt om meditasjon kunne ha virkning på forekomsten av akutte luftveissykdommer. Nå er dette utvidet til også å omfatte fysisk trening, og resultatene viser st både meditasjon og fysisk trening reduserer både forekomsten og alvorligheten av akutte luftveisssykdommer. Undersøkelsen er publisert i juli/augustnummeret av Annals of Family Medicine.

Forsøksopplegg
I alt 154 personer eldre enn 50 år, og som pleide å bli forkjølet minst en gang i året men ellers var friske, ble rekruttert til undersøkelsen. Personer som allerede mediterte, nylig hadde tatt influensavaksine, eller bedrev fysisk aktivitet over et visst nivå ble utelukket. 82% var kvinner, og gjennomsnittlig KMI var 29. De fleste var altså noe overvektige.
De ble vilkårlig delt i tre like store grupper. Én skulle delta på et åtte ukers kurs i mindfulness meditasjon med ukentlige møter og meditasjon 45 minutter pr. dag, én delta på et treningsopplegg med ukentlige møter over åtte uker og 45 minutter trening i form av jogging eller rask turgåing hver dag, og én skulle være kontrollgruppe. De som ble trukket ut til å være i kontrollgruppen kunne etter at forsøket var avsluttet velge mellom å få betalt eller få et tilsvarende meditasjonskurs eller treningsopplegg. Deltagerne ble fulgt opp med telefonsamtaler to ganger i uken for å rapportere om helsetilstand og sykefravær. Forsøket pågikk fra september 2009 til mai 2010. 149 personer fullførte undersøkelsen.

I løpet av denne tiden var det 27 tilfeller av akutte luftveisinfeksjoner i meditasjonsgruppen, 26 tilfeller i treningsgruppen, og 40 i kontrollgruppen. Både meditasjonsgruppen hog treningsgruppen hadde en statistisk signifikant lavere forekomst enn kontrollgruppen. Enda mer interessant er at meditasjonsgruppen hadde både et kortere sykdomsforløp og mindre alvorlig sykdomsforløp enn både kontrollgruppen og treningsgruppen. Forskjellen var her statistisk signifikant. Spesielt hadde meditasjonsgruppen 76% lavere sykefravær på grunn av akutte luftveisinfeksjoner enn kontrollgruppen. Det tilsvarende tallet for treningsgruppen var 48%.

Meditasjon eller trening?
Det er ingen nyhet at fysisk aktivitet gir bedre helse. Det er heller ingen nyhet at meditasjon senker stressnivået, og at det er en sammenheng mellom stressnivå og helseplager. Erik Solberg viste i sin doktoravhandling fra 2004 at meditasjon også demper den negative inflytelsen av stress på immunsystemet. Det er derfor ikke overraskende at både meditasjon og trening kan gi bedre helse. Det er ingen grunn til å velge bare det ene eller det andre. Det går an å si «ja takk, begge deler».

Acem-meditasjon eller Mindfulness?
Meditasjonsformen som ble brukt i undersøkelsen fra Wisconsin var mindfulness. Det er ingen grunn til å tro at resultatet ville vært forskjellig om det hadde vært Acem-meditasjon som var brukt. Mindfulness kan være flere forskjellige ting, og det er ikke helt klart hva som ble brukt i dette tilfellet. Men også mindfulness gir avspenningog stressredukesjon. Mer om forskjeller og likheter mellom Acem-meditasjon og mindfulness kan du lese her.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s