Er vi en nasjon av pingler?

En undersøkelse utført av InFact for VG viser at en av åtte nordmenn bruker smertestillende midler nesten hele tida.  Betyr dette at en betydelig del av befolkningen har smertefulle lidelser son ikke kan behandles, eller betyr det at det er nulltoleranse for ubehag i en stor del av befolkningen? Og kan det tenkes at denne nulltoleransen også får støtte blant helsearbeidere?

Jeg har heldigvis sjelden følt behov for smertestillende, og har heller ikke noen faglig bakgrunn eller sett noen forskning som kan si noe om dette. Derimot har jeg en ufrivillig personlig erfaring som har fått meg til å lure på om også helsepersonellets holdning kan spille en rolle ved å fyre opp under nulltoleranse for smerte.

For omtrent et år siden måtte jeg, til tross for hva jeg selv oppfatter som en sunn livsstil, gjennomgå en bypassoperasjon. Da åpnes brystkassa, brystbenet splittes så kirurgen kommer til hjertet. Etter at kirurgen er ferdig surres brystbenet sammen med ståltråd i påvente at det skal gro sammen. Det er ikke overraskende at dette kan medføre et visst ubehag den første tiden etterpå. Selv merket jeg ikke noe, annet enn når jeg hostet, noe jeg ble oppfordret til å gjøre for å få opp slim. Jeg var nok full av smertestillende dop, som tydeligvis virket.

Da jeg ble overført til mitt lokalsykehus etter noen dager ble jeg fortsatt fôret med Paracet flere ganger om dagen, til tross for at jeg forsikret at jeg ikke hadde smerter. Da jeg tok opp spørsmålet om dette virkelig var nødvendig fikk jeg inntrykk av at den hyggelige yngre legen som gikk runden sin rett og slett ikke trodde på meg da jeg sa at jeg ikke hadde vondt noe sted. Det hjalp ikke at jeg lovet at jeg skulle si fra med en gang hvis jeg skulle få vondt. Jeg måtte fortsette å ta pillene. Og da jeg ble skrevet ut fikk jeg med meg resept på en megadose Paracet samt noe annet sterkere som var merket med rød trekant.

Jeg gikk pliktskyldigst på apoteket og kjøpte disse.  Og jeg tok én tablett fordi det murret litt såret på leggen hvor de hadde tatt ut en vene for å bruke i operasjonen. Såret hadde litt problemer med å gro helt, så det ble sydd på nytt samme dag jeg forlot sykehuset. Men nå har jeg altså et solid lager smertestillende hvis det skulle bli behov.

Min hensikt med å skrive dette er ikke kritisere de som tar smertestillende fordi de har et reelt behov. Det er opplagt at smertestillende, til tross for mulige bivirkninger, kan gjøre livet lettere for mange. Men den erfaringen jeg har gjort får meg til å lure på om litt ubehag faktisk er blitt så uakseptabelt at selv leger bidrar til det overforbruket som opplagt er til stede.

Hvordan det har gått med hjertet mitt? Takk, bare bra. Jeg gjennomførte årets Sentrumsløp i slutten av april uten problemer og jogger tre mil i uka uten at hjertet protesterer.
,

One thought on “Er vi en nasjon av pingler?

Legg igjen en kommentar

