Joggere blir klokere

Helt siden jeg deltok i mitt første Sentrumsløp for nesten 30 år siden har jeg ment at det er klokt å jogge. Om ikke annet så fordi jeg føler meg bedre av å mosjonere. Men nytten av fysisk aktivitet viser seg å være større enn man har trodd. Ut fra en lineær forståelse av innsats og resultat er det ikke så uventet at fysisk aktivitet bygger kroppens muskler, sener og blodomløp. Og omvendt – et sedat liv fører til slappere kropp. Men mindre selvfølgelig er at nyere forskning viser at fysisk aktivitet også bygger en sterkere hjerne.

Allerede for ti år siden oppdaget forskere at laboratoriemus utviklet nye hjerneceller og forbindelser mellom dem når de fikk anledning til å mosjonere på løpehjul, og mer jo lengre de løp. Nå har forskeren som gjorde denne undersøkelsen fulgt det opp videre.

Han delte laboratoriemus i fire grupper.
Gruppe 1 fikk alle slags spennende leketøy og et rikt utvalg av smakfull mat, men ikke noe løpehjul.
Gruppe 2 fikk det samme som gruppe 1, men i tillegg et løpehjul i buret.
Gruppe 3 fikk et standard laboratoriemusebur uten noen frynsegoder.
Det samme gjorde gruppe 4, men de fikk et løpehjul i buret i tillegg.

Før forsøket startet ble musene testet for hjernefunksjon og lære-evne.

Løperne ble klokere
Etter noen måneder i burene gikk musene gjennom de samme testene på nytt, og deretter ble hjernene deres undersøkt for forandringer. Det viste seg at de musene som hadde hatt tilgang på løpehjul hadde forbedret sin hjernefunksjon, og hadde fått flere hjerneceller i hjernens hippocampus, som er en del av hjernen som er knyttet til hukommelse og evne til læring. De som ikke hadde hatt tilgang på mosjon hadde ingen slike forbedringer av hjernens funksjon. Og det spilte ingen rolle om de hadde bodd i bur med masse god mat og sspennende leketøy, eller i vanlig kjedelige musebur. Det eneste som spilte en rolle var om det hadde vært et løpehjul i buret.

Det er nå kjent at det faktisk dannes nye hjerneceller gjennom livet. Og det er også kjent at disse dør hvis de ikke blir brukt slik at de danner forbindelser til andre hjerneceller. En måte å bruke dem på er å lære nye ting. Men det ser også ut til at fysisk aktivitet kan hjelpe til danne slike forbindelser, selv om det ikke er klart hvorfor det skjer. Et interessant fenomen her, i alle fall når det gjelder mus, er at det ser ut til at de forbindelsene som dannes ved læring er spesifikke for den oppgaven som er lært, som for eksempel å navigere gjennom en labyrint. De forbindelsene som er dannet ved fysisk aktivitet øker den kognitive fungering mer generelt.

Fra mus til mann
Så kan man jo lure på om dette har betydning for mennesker. Det er tross alt forskjell på mus og menn. Men ved en undersøkelse ble 120 eldre menn og kvinner delt i to grupper, som skulle delta i to forskjellige mosjonsprogram. En gruppe skulle gå turer, en annen skulle delta i øvelser med utstrekking. Etter ett år hadde de som deltok i turgruppa fått økt volumet av hippocampus, mens de som hadde gjort gymnastikk med utstrekking hadde et tap av hjerneceller som var normalt for alderen. Forskerne fant faktisk at de som gikk mye hadde fått en hippocampus som var blitt to år yngre.

Så kan man jo bare håpe at man ved å være aktiv både fysisk og mentalt kan forsinke den uunngåelige aldringsprosessen vi alle utsettes for. Jeg kommer i alle fall til å stille opp på mitt 25. Sentrumsløp lørdag, og så får vi se om jeg er blitt noe klokere når jeg våkner på søndag, og om mandagens bridgeturnering går litt bedre enn forrige gang.

One thought on “Joggere blir klokere

  1. Dette var trøsterikt å lese. Jeg skal forsøke å ha det i bakhodet når jeg sliter meg gjennom min uterunde. Også når jeg har mest lyst til å legge meg under skrivebordet på jobben istedet for å gå og ta en økt på «min» tredemølle, får dette være en inspirator til jeg kommer igang. For da kvikner jeg til, utrolig nok, enda så utkjørt jeg kan være før økta begynner. Neste tanke som slår meg, hvor dum hadde jeg vært om jeg ikke tok treninga som en sur jobb?? For det er det noen ganger, surt. Men en sur jobb kan altså føre til noe positivt. Kult!

Legg igjen en kommentar

