Late nordmenn og tapte fridager

Alle har sikkert oppdaget at i år går vi her i landet glipp av en fridag, siden 17. mai og Kristi Himmelfartsdag faller sammen. Men vi har jo så mange fridager likevel. For i andre land er det vel ikke slik? Der benytter man vel ikke enhver anledning til å ta seg fri?

Men det stemmer kanskje ikke alltid. Aftenposten forteller at i Australia har man et lovverk som sier at hvis en offentlig høytidsdag faller på en helgedag skal dette kompenseres med fri en arbeidsdag.

Men i et arbeidsomt land som USA er det vel ikke slik? Det trodde jeg også, etter å ha oppholdt meg et år som stipendiat ved et amerikansk universitet. I akademia der er regelen «publish or perish», så der var folk på jobb både sent og tidlig, lørdag som søndag. Og jeg antok at det var noe lignende også andre steder i arbeidslivet der, det virket noen ganger slik, med lange arbeidsdager.

Dette trodde jeg i ti år. Jeg arbeidet da ved Forsvarets forskningsinstitutt, og hadde opparbeidet meg en viss kompetanse på elektromagnetisk støy og forstyrrelser. Så en tirsdag morgen da jeg kom på jobben lå det en beskjed om at jeg måtte dra til USA øyeblikkelig. Et norsk våpensystem var da under utprøving ved et stort amerikansk militært prøvelaboratorium tilhørende marinen, med tanke på leveranse til USA. Der var det nå oppstått et problem hvor min kompetanse var ønskelig. Panikken hadde bredt seg i det norske miljøet.

Etter hektisk pakking og billettbestilling ankom jeg så Washington DC neste kveld, som var onsdag 1. juli. Det innebar altså at USAs nasjonaldag, 4. juli, falt på lørdag. Ved ankomst til marinebasen torsdag morgen viste det seg at neste dag, fredag, var fridag som kompensasjon for at de ikke kunne få fri 4. juli, siden det var på en lørdag som allerede var fridag. Dette medførte at torsdagen ble en slags fredag. Og, viste det seg, på fredager var det ikke mulig å få noe gjort. Før lunsj gikk folk og ventet på at det skulle bli lunsj. Etter lunsj dro halvparten hjem for begynne weekenden, mens den andre halvparten startet weekenden i baren i messa og ikke var i stand til å gjøre noe fornuftig resten av dagen. Så jeg kunne ikke gjøre det jeg var kommet for før på mandag.

Men jeg fikk en hyggelig 4. juli-feiring i Washington DC, med picnic og utendørs konsert med The Beach Boys på plenen ved Washington-monumentet. Hvordan det gikk med problemet jeg skulle løse? Det var ikke noe problem med det norske systemet, det var en feil på det amerikanske måleutstyret.

One thought on “Late nordmenn og tapte fridager

Legg igjen en kommentar

