Fet og slapp av alkohol

Kanskje ikke noen stor nyhet, men Woman’sHealth har sammenfattet hvorfor det i alle fall ikke er noen god idé å kombinere alkohol og trening. Og det som står der gjelder nok ikke bare kvinner.

  1. En øl etter treninga forsinker prosessen med kroppens gjenoppbygging av muskler og glykogenlagere.
  2.  Alkohol bryter ned kroppens aminosyrer (proteiner), og omdanner dem til fett. Og det fettet har en tendens til å legge seg på baken og hoftene.
  3. Alkohol får deg til å sove dårligere. Dette kan redusere veksthormonene, som er viktig for oppbygging av muskler.
  4. Alkohol irritere magen og ødelegger kroppens væskebalanse.

Innledningsvis sier artikkelen at det eneste mulige tilfellet hvor alkohol kan ha en gunstig innflytelse på fysisk utfoldelse er på dansegulvet. Det stemmer ikke med min erfaring. Etter mange år deltagelse i Kom og Dans, som er et gjennomført alkoholfritt dansemiljø, opplever jeg det nesten ubehagelig å danse i et miljø hvor alkohol er en del av festen. Direkte skuffende synes jeg det er når jeg har funnet en dame som jeg liker å danse med før hun har fått i seg noe særlig alkohol, for så å oppleve hvordan hun er blitt tøysete og ukoordinert når jeg engasjerer henne på nytt etter at hun har får i seg et par ekstra drinker.

Legg igjen en kommentar

