Er norske soldater bøller?

I Stortinget i dag, 10. november, varslet justisminister Storberget et nærmere samarbeid mellom politi og Forsvaret. Dette fikk lederen for politiets fellesforbund, Arne Johannessen, til å si på Dagsrevyen at dette ville føre til en militarisering og brutalisering av politiet. Jeg må innrømme at jeg ble ganske forundret over denne uttalelsen.

Det er klart fra myndighetenes side at det er politiet som skal sørge for lov og orden i samfunnet, men at Forsvaret skal bistå når det er behov for det, og at samarbeidet skal komme inn i mer organiserte former. Selv om det også i dag er slik at Forsvaret bistår ved ulykker og katastrofer, viser erfaringene fra 22/7 at et organisert samarbeid kunne ha reddet liv. Det er neppe tvil om at hvis militære helikoptre fra 720 skvadron på Rygge hadde blitt mobilisert med en gang bomben gikk av, ville disse kunnet transportere politiets beredskapstropp direkte til Utøya. Og så vidt jeg vet har faktisk politifolkene trening i å rappellere ned fra militære helikoptre, så da hadde de sluppet å bli transportert til øya med en langsom og synkeferdig båt.

Og for å komme tilbake til Johannessens uttalelse. Jeg kan ikke la være å undre meg over hva slags inntrykk han har av norske militære offiserer når han sier offentlig at mer samarbeid med dem vil føre til en brutalisering av politiet. Det er mulig jeg er litt forutinntatt her, siden jeg har vært ansatt i Forsvaret i over 35 år, mesteparten av tiden i en sivil stilling. Men jeg har hatt et utstrakt samarbeid med mange offiserer, og jeg er gang på gang blitt imponert over hvor dyktige og skikkelige norske offiserer er. Jeg har vanskelig for å tenke meg at et økt samarbeid mellom politiet og Forsvaret kunne føre til en brutalisering av politiet

7 thoughts on “Er norske soldater bøller?

  1. Er ikke hensikten med dette forslaget det motsatte, nemlig at forsvaret, som må trene på og være forberedt på skarpere situasjoner, skal kunne bistå politiet med mannskap og utstyr for å stoppe spesielt voldelig kriminalitet, kanskje særlig der avanserte våpen blir brukt? Og at dette ville være mer økonomisk enn å trene opp enda flere politifolk i det samme?

  2. Ja, nettopp. Hensikten må være å utnytte ressursene bedre, og da må man få på plass rutiner og regler før det skjer noe. Og så vidt jeg vet har politiet og Forsvaret også tidligere hatt øvelser sammen, og har også hatt det etter 22/7. Men det som ikke fungerte 22/7 var tydeligvis dels manglende kontakt mellom politi og Forsvaret, og dels at Forsvaret ikke hadde stående beredskap for en slik situasjon. Selvfølgelig er det vanskelig å forutse en slik situasjon som 22/7. Men ved siden av praktiske øvelser, er det mulig å drive «skrivebordsøvelser» for tenkte situasjoner for å prøve ut rutiner for samarbeid.

    I denne sammenhengen synes jeg det blir litt utidig å snakke om at mer samarbeid mellom forsvar og politi vil føre til en brutalisering av politiet. Det begynner tross alt å bli en del år siden forsvarsminister Quisling brukte soldater mot streikende arbeidere.

  3. Det hadde da kanskje vært mer på sin plass om noen luftet sin redsel for utidig innblanding av militære i alminnelige politisaker?

  4. Jeg er enig med Odd Busmundrud. Synes også det er merkelig at politiet ikke ville ha gardister til å ta en ekstra runde i Slottsparken i forbindelse med økt overvåking av Oslos gater i julebordsesongen.

  5. Det er kanskje et uttrykk for at Arne Johannessen heller vil ha mer penger og ressurser til politiet enn hjelp fra forsvaret. Det synes i hvert fall være argumentet ellers når politiet ikke strekker til. Man trenger å kunne vise til at man mangler noe for å få mer…

  6. Det kan godt hende det var det som egentlig lå bak uttalelsen. Johannessen er en dyktig taktiker, og det ligger sikkert vurderinger bak alt han sier offentlig. Men det blir for dumt hvis han oppfatter Forsvaret som en konkurrent og ikke som en samarbeidpartner.
    Da det skulle ansettes ny politidirektør ble han nevnt som en mulig kandidat. Det var kanskje like greit at det ikke var han som ble valgt.

  7. Når f.eks. Dagsrevyen intervjuer norske offiserer; synes jeg alltid det er interressant. Det er folk som har både erfaring og kunnskap. Får bestemt ikke inntrykk av de er krigshissere eller voldelige. Arne Johannesen kan dessverre bidra til å bygge opp en viss agressiv holdning til norske offiserer. Kanskje til og med en hatsk debatt?

Legg igjen en kommentar

