Hva har vegetarianeren på brødskiva?

Som vegetarianer er det uaktuelt med skinke, leverpostei eller makrell i tomat på brødskiva. Så det blir stort sett ost – og er man veganer blir det ikke det en gang. Riktignok finnes det enkelte vegetariske påleggstyper å få kjøpt, slik som Tartex, som er en slags vegetarisk leverpostei. Men den er både dyr og (etter min oppfatning) ikke særlig god.

Siden jeg er forsker av yrke og legning, var det naturlig for meg å forske litt på alternative pålegg. Og et naturlig valg var å se på noe som kunne smøres på brødskiva, noe i retning av Tartex. Og jeg kom fram til følgende, som er mer en fremgangsmåte enn en oppskrift som må følges slavisk.

Basis
Det viktigste var å produsere noe som hadde konsistens som kunne smøres. Å lage noe med hvetemel som basis ble forkastet. Det ville bli mer klister, og dessuten ville ikke proteininnholdet supplere proteinet i brødet. Så valget falt på å bruke kikertmel, siden jeg hadde det i kjøkkenskapet. (Jeg kunne kanskje brukt soyamel, men det hadde jeg ikke). Og dette så ut til å virke. Så den grunnleggende framgangsmåten er følgende.

Trinn 1:
Ta rapsolje i en kasserolle. 4 spiseskjer (0,45 dl) er passe. Varm den opp litt, tilsett kikertmel og rør rundt til det blir en litt fet grøt. 8 spiseskjeer kan være passe. La det bli godt og varmt. Foreløpig ser det kanskje både skummelt og fett ut. Men fettinnholdet i det ferdige produktet blir bare 10%. Stabburets leverpostei har 24%.

Trinn 2:
Tilsett vann og rør det inn mens det koker. Etter ca 3 dl vann bør du ha fått en fast grøt som har passe konsistens til at den kan smøres på brødskiva når den blir kald. Men den smaker ikke noe som helst, og det er en fordel, for da kan du få den til å smake det du ønsker. Som kjent er det bare fem grunnleggende smaker – salt, surt, søtt, bittert og umami. Det greieste er å gjøre det under trinn 2, så la oss gå tilbake dit.

Trinn 2b:
Tilsett vann sammen med noe som gir smak. Jeg pleier å bruke tomatpuré, 2-3 spiseskjeer. Tomater er en av de matvarene som er rike på umami-smak. Så bruker jeg soyasaus. Du kan også bare bruke litt salt. Krydder skader heller ikke. Jeg pleier å bruke hvit pepper som jeg tilsetter allerede i olja som jeg varmer opp. Smaken i skarpe kryddere er fettløselig. Et kryddermål (1/4 teskje) er passe til denne porsjonen.

Varianter
Jeg pleier å erstatte litt av kikertmelet under trinn 1 med oppmalte mandler. Det gir en litt annen konsistens. (Jeg pleier å hamstre mandler i løs vekt ved juletider. Da er de billige, og de holder seg til neste jul). Proteinkvaliteten blir kanskje litt bedre, men sammen med proteinet i brødskiva gir dette pålegget fullverdig protein også om det bare er brukt kikertmel. Du kan også tilsette litt havregryn for å få et fastere pålegg. Her er det egentlig bare fantasien som setter grenser.

Og når du så har dette på nista på jobben sier kanskje kollegaen:
«Spiser du leverpostei, du som er vegetarianer?»
Da kan du svare: «Vet du ikke at plantene har lever?»

3 thoughts on “Hva har vegetarianeren på brødskiva?

  1. Selv hiver jeg gjerne noen linfrø oppi oljen helt i starten. Av og til får mandlene være grove også. Da blir det «grov postei». Uansett – godt og greit.

  2. Hummus -kikkertpate – er også veldig bra for veggiser. Eller olivenpaté – såkaldt tapenade. Oppskårne tomater og avokado med salt og pepper er også topp. Dessverre finnes ingen av disse i kantina på jobben, der varierer jeg mellom gulost og nøkkelost…

Legg igjen en kommentar

