Når fylte du sist nitrogenoksid på bilen din?

I statsbudsjettet er det bestemt å innføre en NOx-engangsavgift på biler. I den forbindelsen forsøker VG å forklare hva nitrogenoksid er. Første avsnitt er vellykket, der de skriver:

Nitrogenoksid (NOx) er en kjemisk forbindelse av oksygen og nitrogen som dannes ved at disse reagerer med hverandre under forbrenning ved høye temperaturer.

Men i neste avsnitt begynner jeg å lure, for der står det:

I bilsammenheng brukes nitrogenoksid som erstatning for oksygen i forbrenningsprosessen.

Dette må nødvendigvis bety at motoren tilføres nitrogenoksid i stedet for oksygen. For å få det til må du ha en egen beholder med nitrogenoksid i bilen som du altså tilfører motoren i stedet for luft. Jeg har i alle fall ikke noen nitrogenoksidtank i min bil. Enda mer mystisk blir det når jeg leser

I denne sammenheng anvendes dinitrogenoksid som er bedre kjent som lystgass eller rett og slett nitro.

Så leser jeg imidlertid at kilden til dette er Wikipedia. Og i den norske utgaven av Wikipedia under NOx står det faktisk:

I bilsammenheng brukes nitrogenoksid som erstatning for oksygen i forbrenningsprosessen. I denne sammenheng anvendes dinitrogenoksid som er bedre kjent som lystgass eller rett og slett nitro.

Den første setningen er rett og slett tøv. Nitrogenoksid kan ikke underholde noen forbrenning. Det er nitrogen som allerede er forbrent. Til forbrenning trengs oksygen. Den andre setningen er delvis riktig. Injeksjon av dinitrogenoksid i motoren brukes i dragracing for å øke trykket i motoren. Noen ganger øker det så mye at motoren eksploderer. Uansett er dette noe som bare fungerer kortvarig.

I dragracing brukes faktisk dinitrogenoksid. (Kilde: Wikipedia Commons)

I den engelske utgaven av Wikipedia finner jeg

NOx is a generic term for the mono-nitrogen oxides NO and NO2 (nitric oxide and nitrogen dioxide). They are produced from the reaction of nitrogen and oxygen gases in the air during combustion, especially at high temperatures. In areas of high motor vehicle traffic, such as in large cities, the amount of nitrogen oxides emitted into the atmosphere as air pollution can be quite significant. NOx gasses are formed everywhere where there is combustion – like in an engine. In atmospheric chemistry, the term means the total concentration of NO and NO2. NOx react to form smog and acid rain. NOx are also central to the formation of tropospheric ozone.

Dette er riktig, og her nevnes det ikke noe om at det erstatter oksygen.

For en gangs skyld skal jeg delvis unnskylde journalisten som skrev dette. Unnskylde fordi hun bare klippet og limte fra Wikipedia. Men delvis fordi hun stolte blindt på Wikipedia, og selv om hun skriver på motorsidene i VG har hun åpenbart ikke anelse om hva som foregår i en bilmotor. Eller så er hun så sløv at hun ikke tenkte.

Moralen er i alle fall:
Ikke stol på alt du leser, verken i Wikipedia eller i avisene. Journalisters forsøk på å forklare noe de ikke forstår er for øvrig omtalt her for ikke så lenge siden.

4 thoughts on “Når fylte du sist nitrogenoksid på bilen din?

  1. Det som er trist er at kvaliteten på journalistikken på nett blir merkbart dårligere. Virker som det er en aksept for at man ikke trenger å dobbeltsjekke fakta etc. bare fordi det er på nett.

  2. Unøyaktig, feilaktig og slurvete journalistikk var tema i Ekko på NRK P2 i dag. Det ligger visst i tiden at alt skal gå så fort at ingen gidder gjøre ting skikkelig.
    Journalisten oppgir på sin profilside på VG.no at:

    «Nesten hele min yrkeskarriere har vært bil og forbrukerstoff. Jeg startet i NAF-bladet Motor, og var der til sammen i over 11 år. Jeg har arbeidet med vanlig forbrukerstoff i Forbruker-rapporten, og med bil i Dagbladet.»

    Men hun forstår altså ikke hva som foregår i en bilmotor, men tok den feilaktige teksten i Wikipedia for god fisk. Er det forresten god journalistikk å bare klippe og lime uten å forandre så mye som en bokstav? De gangene jeg gjør det her på bloggen merker jeg det i alle fall som sitat og skriver noen egne ord om det.

    Men når vi ikke engang kan stole på Wikipedia, hvem kan vi da stole på?

  3. Takk. Journalister er visst ikke særlig lærenemme. Jeg skrev også den gangen en kommentar i kommentarfeltet til VG. Nå har jeg skrevet en ny kommetar – der hovedpoenget er den dårlige læringsprogresjonen til VG.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s