Potetgull + Cola + TV = overvekt

Fedme-epidemien er velkjent. Stadig flere blir overvektige, særlig i USA, men vi tar etter her i landet også. Og dette fyrer opp slankeindustrien, som omsetter for gud vet hvor mange millioner. Det kommer stadig slankeråd i aviser og ukeblad, og bøker med kostholdsråd er god butikk.

Samtidig er det klart at det er lettere å legge på seg enn å ta av. Det har jeg selv erfart. For mange år siden bodde jeg et år i USA, og i løpet av det første halve året la jeg på meg 10 – 15 kg, uten å være klar over det før jeg prøvde å få på meg ei bukse jeg hadde hatt med fra Norge. Og det tok lang tid å bli kvitt disse kiloene etter at jeg kom hjem. Men det er nok mer vanlig med en snikende vektøkning etter hvert som vi blir eldre.
Amerikanske forskere har undersøkt hva som gjør at i vi  langsomt legger på oss. Undersøkelsen omfatter over 120 000 amerikanske helsearbeidere av begge kjønn, som ble fulgt over en periode på opptil 20 år, og livsstil og vekt ble registrert med fire års mellomrom. Alle var friske og normalvektige da undersøkelsen begynte.

I hver fireårsperiode la de på seg i gjennomsnitt 1,5 kg, de yngste la på seg mest. Ut fra svarene i spørreskjemaer om diett og livsstil kunne man finne hvilke faktorer som hadde størst betydning for vektøkningen. Og de næringsmidlene som ga størst vektøkning var, i rekkefølge:

1. Potetgull
2. Poteter (særlig pommes frites, dette var i USA hvor pommes frites nok er vanligere enn i Norge)
3. Leskedrikker med sukker

Noe ga reduksjon i vekt. Det var økt inntak av yoghurt, nøtter, frukt og grønnsaker og helkorn.
Fysisk aktivitet ga en klar vektreduksjon, mens TV-titting ga vektøkning. Å slutte å røyke ga en raskt vektøkning på omtrent 2,5 kg, men så stabiliserte vekta seg. Å sove mer enn 8 timer eller mindre enn 6 timer om natta var også korrelert med vektøkning.

Legg igjen en kommentar

