Som å hoppe fra 27. etasje

Kiwi-sjef Per Erik Buruds RIB hadde i følge Dagbladet en maksimalhastighet på 80 knop, 148 km/t. Hvor stor hastigheten var da han, hans kone og vennens kone forulykket vet vel hverken politiet eller Dagbladet. Men opplysningen om maksimalhastigheten fikk meg til å prøve å forstå hva dette egentlig innebar. Riktignok har jeg kjørt en kort strekning i tilsvarende hastighet på tysk Autobahn, men det gir ikke egentlig noe inntrykk av hva dette innebærer hvis noe galt skulle skje, som for eksempel at personene om bord skulle bli kastet ut av båten og treffe en fast gjenstand.

Så jeg fikk idéen å regne ut hvor stort fall fra en høy bygning dette ville tilsvare. Regnestykket blir som følger:

148 km/t tilsvarer 41 m/s
Tyngdens akselerasjon er (i Norge) 9,82m/s2
For å oppnå en hastighet på 41 m/s ville et legeme måtte falle fritt i 41/9,82 = 4,175 sekunder.
Strekningen legemet da ville tilbakelegge i fritt fall blir da, ut fra formelen s = 1/2*g*t*t, der g er tyngdens akselerasjon og t er tiden,
s=1/2*9,82*4,175*4,175 = 85,6m.

Oslo Plaza er 117 m høy og har 37 etasjer. Ut fra antagelsen av at etasjene er jevnt fordelt skulle 27. etasje befinne seg 85 meter over bakken. Med andre ord, hvis du blir kastet ut av en båt i 80 knops fart bør du helst ikke treffe annet enn vannet, og da i så skrå vinkel at det ikke blir noen bråstopp. Bare det å treffe rett på en bølge blir ubehagelig. Treffer du et skjær, en brygge eller en annen båt blir bråstoppen den samme som hvis du hoppet ut fra 27. etasje på Oslo Plaza.

3 thoughts on “Som å hoppe fra 27. etasje

  1. NrK og andre lettere irriterte journalister krever nå at man skal få et lovpåbud om at ferdes man på sjøen, skal man ha redningsvesten på.

    Helt i trå med prinsipprogrammet til Journalistisk Venstreparti, altså: påby alt som er helsebringende, forby alt som er skadelig.

  2. Litt av et avskrekkende regnestykke du har hatt ideen til.

    Jeg ser for meg at båtføreren har prøvd å styre unna noe og disse båtene snur på en femøring. Det betyr at man blir slynget ut.i stor fart og de kan ha truffet vannet og blitt slått bevisstløse. Hvordan den ene klarte seg selv om han var ganske omtåket er et under. Han kan, som du forklarer, ha truffet vannet i skrå vinkel.

    Det tilleggstriste er informasjonen om at mannen de ikke har funnet enda fikk fartsbot kort forut for dette.

    Jeg ville stemme for at alle barneansvarlige og barn skal ha vest i båt,

  3. Det beste ville jo være å bruke hodet (til å tenke med, ikke lande på det). Påbud om å overholde fartsgrenser, ha på redningsvest og ellers følge reglene for ferdsel til sjøs har vel størst virkning for de som allerede er i stand til å tenke selv. Det ville kreve en mangedobbelt innsats fra politiet for å håndheve reglene så noenlunde, og for de som har råd til dyre båter er vel de bøtene de eventuelt får bare for lommerusk å regne. Alkohol fremmer heller ikke dømmekraft og evnen til fornuftig tenkning, uten at det er kommet fram noe om eventuell promille i forbindelse med de siste to ulykkene med raske båter hvor fem mennesker er omkommet. Men i begge tilfellene var de på vei hjem fra fest, og vi vet at for mange er fest uten alkohol utenkelig.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s