Journalistkultur og forhåndsdømming

Harald Stanghelle får et glimt av journalistkulturen:

Både eg og andre journalistar fordeler rollene raskt. Me finn fram til offer og skurk, mektig og uskuldig. [M]edia førehandsdømmer uskuldige.

Han peker på muligheter for en mer anstendig journalistikk

– Me i media må bli flinkare til å bruka fleire kjelder, og me må aktivt søka motekspertisen, seier Stanghelle.

Han etterlyser ein slags «djevelens advokat» i alle nyheitsredaksjonar, ein person som kan stilla dei vanskelege spørsmåla.

– Det bryt vel med det journalistiske slagordet «sjekk aldri ei sak i hel»?

– Det er eit godt uttrykk, men eit elendig utgangspunkt for god journalistikk, seier Stanghelle.

Lars Helle er mindre ydmyk, selv etter dommen mot Dagbladet i ambulanse-saken:

Det kan ikkje vera slik at me må sitja å venta på ein fasit i form av ein dom eller avgjersle fleire år seinare, før me kan skriva om saka. I så fall ville media hamna på kant av oppdraget vårt.

Denne siste uttalelsen er et illustrerende uttrykk for den manglende evnen til nyansering som fører til at folk urettsmessig henges ut. Som om alternativet til å være balansert i fremstillingen av for eksempel episoden i Sofienbergparken er å vente flere år før man kan skrive om det.

I 1999 mottok Dagbladet 121 millioner kroner i indirekte pressestøtte gjennom momsfritak. Ordninger er ikke endret siden, så tallet bør være en god indikasjon på fellesskapets årlige bidrag til avisen. På samme måte som momsfritaket på bøker, er dette et virkemiddel for ytringsfrihet, mangfold og en nyansert offentlig debatt.

Det koster å drive avis. Men presset på løssalgsavisene rettferdiggjør ikke en journalistkultur som bidrar sterkt til forhåndsdømming. Det er ikke tilfeldig at det er Dagbladet som får en dom i ambulanse-saken. Helle er sånn sett en ærlig advokat for mediebedriften han leder. På sikt er ikke denne journalistkulturen bærekraftig, men det er lite i Helles holdninger som indikerer at det blir gjort omlegginger med det første.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s