Kulturdepartementet snubler i fildelingen

Kulturdepartementet har sendt ut høringsnotat om endringer i åndsverkloven, inkludert tiltak mot ulovlig fildeling. Tore Neset peker på åpenbare tabber i regjeringens tilnærming til piratkopieringsproblematikken:

[Det er] uhyre enkelt å omgå begge de to tiltakene våre politiske makthavere skal innføre for å kunne følge med på hva vi foretar oss på nettet.

Både Datalagringsdirektivet (DLD) og forslagene til endringer i åndsverkloven blir tilnærmet meningsløse når alle kan kjøre rundt dem. Like meningsløst som å innføre bompenger når det finnes en alternativ rute som det tar få minutter lenger å kjøre.

Fra Frankrike er erfaringen at oppfølgingen av IP-adresse-overvåkning skaper mange problemer:

Likevel kan man stille spørsmål ved om private selskaper med egeninteresser i saken kan forvalte dette selv. I Frankrike måtte de opprette et eget myndighetsorgan (HADOPI) for å administrere alle varslingene til brukere som tas på fersken. Dette organet hadde ikke selv kapasitet verken til å overvåke eller følge opp overvåkingen.

Dermed måtte gråsoneselskapet TMG engasjeres. Dette selskapet, som har et rulleblad som mildt sagt ikke er pent, viste seg å ha tilnærmet null sikkerhet. Det var mulig å legge kjørbare filer direkte inn på serveren, passord fantes i klartekst i en konfigurasjonsfil og IP-adressene til både mistenkte fildelere og andre som befant seg i samme torrent-sverm lå åpent tilgjengelig.

Det blir tydeligere og tydeligere for meg at den beste måten å kompensere filmskapere, forfattere, musikere og andre grupper som får livsgrunnlaget tynnet ut av ulovlig fildeling, er ved innføringen av en bredbådsavgift som deretter fordeles gjennom de ulike rettighetsorganisasjonene. Norge har allerede et system for dette på plass når det gjelder bla kopiering av bøker på «gammelmåten».

Hvorfor er ikke dette forslaget på plass i høringsnotatet fra Kulturdepartementet?

2 thoughts on “Kulturdepartementet snubler i fildelingen

  1. Det er vel i hovedsak musikk og film i praksis. En Spotify-løsning for film burde kunne ta unna. I tillegg skal det nevnes at Itunes selger vesentlig mer materiale enn hva som er tilgjengelig for europeiske brukere. Bransjen er en stor brems, igjen. Wimp og Spotify har lettet på min samvittighet og lommebok i alle fall, det er GENIALT.

  2. Musikkbransjen har etter hvert (ti år for sent) fått noe som fungerer rimelig godt – men ikke på grunn av deres egen innsats.

    Filmbransjen har noe i form av nettleie av film – men der er utvalget svært dårlig enn så lenge.

    Bokbransjen kommer i løpet av de neste fem årene til å merke at markedet for papirbøker skrumper radikalt, og at piratkopieringen av digitalbøker eksploderer. De har visst at dette var på trappene svært lenge, men har likevel ikke greid å komme på banen med skikkelige løsninger. Bokskya.no er en forsiktig start, men det gjenstår mye arbeid.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s