Ikke bare elektronisk rot

VG Nett skriver at:

Flere tusen henvisninger har ligget ubehandlet på en server hos Oslo universitetssykehus uten at noen ved sykehuset var klar over dem.

Sjelden har jeg sett et medieoppslag som har hatt en så stor personlig aktualitet som dette.

Da en gammel angina som ble behandlet vekk for mange år siden dukket opp igjen, ba jeg fastlegen om en henvisning til spesialist for undersøkelse. Denne ble sendt til Lovisenberg sykehus som jeg sogner til, men da jeg oppdaget hvor lang ventetiden var, grep jeg ned i lommeboka og fikk gjort dette på et privat sykehus.

Resultatet var slik at spesialisten sendte henvisning (på papir) om angiografi til Ullevål Sykehus 17. mars. Normal ventetid der skulle være 5-6 uker i følge ventelistegarantien. Da jeg ikke hadde hørt noe i begynnelsen av mai bestemte jeg meg for å etterlyse en reaksjon. Men i går, 10 mai, nettopp som jeg skulle til å finne ut hvor jeg kunne ringe, fikk jeg en telefon fra ventelistekontoret på Ullevål. De hadde 5. mai fra Lovisenberg sykehus fått oversendt en innskannet utgave av min spesialists henvising (som han altså hadde sent til Ullevål).

Åpenbart hadde spesialistens henvisning ad mystiske og tydeligvis elektroniske veier funnet veien til et helt annet sykehus enn dit den skulle. Der var den blitt liggende i seks uker før noen klarte å formidle den til riktig adressat. Ventelistekontoret var tydeligvis like forundret over dette som jeg var.

Ventelistekontoret på Ullevål reagerte eksemplarisk og fant en time til meg i dag, 11. mai. Nå er jeg nettopp kommet hjem etter en undersøkelse som ga svært viktige resultater, og ved en skjebnens ironi finner jeg da en medienyhet om rot med henvisninger i helsevesenet.

Legg igjen en kommentar

