Er årets april virkelig tidenes varmeste?

Jeg skrev for noen dager siden om det forsvinnende skiføret i fjellet, og etter et par skiturer på smeltende snø tilbrakte jeg resten av påska med å klippe bærbusker og rake løv. Dette foregikk på mitt oppvekststed i Åsmarka, et par mil fra Lillehammer, hvor jeg har beholdt mine foreldres hus som fritidsbolig. Samtidig ble jeg stadig mer forundret over dagtemperaturer som noen ganger nærmet seg 20 grader. Jeg har tross alt tilbrakt nesten alle mine påsker der, og kan ikke huske at det har vært så varmt og så lite snø. Riktignok sen påske i år, men likevel? Er det min hukommelse som spiller meg et puss? Men nå leser jeg på VG Nett at det er varmerekorder over alt. Og det fikk meg også til å sjekke hvordan det var der jeg var. Riktignok har jeg ikke meteorologiske data for Åsmarka, men eKlima har tallene for Lillehammer for hele den tida jeg har levd. Og  jeg fikk følgende kurve for apriltemperaturen på Lillehammer.
Apriltemperaturer for Lillehammer

Verdien for april 2011 er gjennomsnittet til og med 23 april. Det er fortsatt noen varme dager igjen. Men så langt er det over en grad varmere enn forrige rekord, som var april 2009. Så her har jeg nok husket riktig. Og kurven har en skremmende likhet med forandringene i global gjennomsnittstemperatur.

One thought on “Er årets april virkelig tidenes varmeste?

  1. Ser at Klimerealistenes leder hevder at 2010 er det 9099ende varmeste året de 10500 siste år.

    Stemmer det?

Legg igjen en kommentar

