Skitur eller hjemmepåske?

Den sene påsken og det varme vårværet har nok fått mange til å lure på om det blir skiføre i påsken i år.  Men jeg har tjuvstartet litt, og benyttet anledningen til å teste skiføret i Ringsakerfjellet med Sjusjøen som utgangspunkt. Og her er noen bilder

Birkebeinerløypa et par km sør for Sjusjøen torsdag 14 april.

 

Løypa mellom Sjusjøen og Nordseter fredag 15 april.
En rast 5-6 km fra Pellestova 15 april. Skiføret er fremdeles helt bra, men det er lite snø.
Men det er varmegrader. (Birkebeinerløypa ved Midtfjellet fredag 15 april)

For de som drar oppover denne helga skulle det være mulig å få en skitur. Men husk klister, hvis du ikke har smørefrie ski. Ellers var løypene helt fine og for det meste nypreparert. Men jeg hadde fordelen av å ha fjellet for meg selv. Det blir nok mer folk og større slitasje på løypene fra i morgen. Og hvordan det blir fra skjærtorsdag er mer tvilsomt. Det er varslet varmere vær, og snødybden er bare 20-30 cm i gjennomsnitt. Og det er kanskje mange som er i tvil. Her jeg sitter og skriver dette ser jeg ned på hovedveien mellom E6 og Sjusjøen (Norges største hytteby). Normalt skulle det nå, kl 20 fredag før Palmesøndag, vært tett trafikk. Men det er nesten ikke en bil å se. Så enten er det mange som tar hjemmepåske i år, eller så utsetter de turen til i morgen.

4 thoughts on “Skitur eller hjemmepåske?

  1. Dette var svært interessant. Drar på påskeferie nettopp på Sjusjøen i dag, da blir det kanskje likevel skiturer.

  2. Ja, det burde kunne gå de første dagene, men det gjelder å komme så høyt som mulig. På fredag var det fine forhold fra Nevelåsen innenfor Nordseter og hele veien langs Melsjøen til Kuåsen og Gjesbuåsen til Midfjell. Men Birkebeinerløypa derifra til Sjusjøen val ganske løs og oppgått.

  3. Gikk til Midtfjellet, Gjesbuåsen og Kroksjøen i går. Det gikk greit, men ble svært seigt å gå på ettermiddagen, pluss masse bekker over løya. I dag regner det, og skiene er satt bort for vinteren.

  4. Her hvor jeg sitter, omtrent midtveis mellom lavlandet og fjellet, er snøen så godt som borte. Jeg har renset skiene for klister og skiftet olje på snøfreseren.
    Jeg kan ikke huske at det noensinne har vært så tidlig vår her. Det tidligste er ellers at snøen så vidt forsvinner fra jordene til 1. mai. Når jeg ser på temperaturoversikten ellers i Europa ser jeg at det er like varmt i Norge som i Spania og Tyrkia. Det skal bli interessant å se hvordan været utvikler seg utover sommeren.

Legg igjen en kommentar

