Fildeling drepte ikke musikkbransjen

Anders Hofseth går i dybden av platebransjens fall:

Utflatingen i CD-salget startet før fildeling ble vanlig. Og ser man på hvordan katalog-delen av businessen var satt sammen, der stadig mer obskurt materiale ble utgitt til en kundegruppe i ferd med å mettes, kan andre hovedårsaker til omsetningsfallet i CD-markedet enn piratkopiering virke like plausible, foreksempel: Bransjen hadde over en kort periode hentet ut alt de hadde investert tidligere i århundret, og fikk derfor en abnorm topp i omsetningen. Til slutt var lageret tomt og publikum lei. Da gikk omsetningen tilbake til det punktet den lå på før CD-rushet.

Etterhvert som CD-formatet syknet hen, klarte ikke bransjen å få til et nytt standardformat eller en forretningsmodell publikum ville ha i tide. Da lovlig nedlastning endelig begynte å fungere i 2008, var allerede utviklingen begynt å bevege seg videre mot streaming. Og ti års utvikling var tapt – kanskje også markedskontrollen.

Filmbransjen står i dag foran nøyaktig den samme utfordringen og er i ferd med å gjøre nøyaktig de samme feilene. Publikum har vendt seg til å laste ned filer. Flesteparten av dem ønsker å gjøre det lovlig, men utvalget av titler er for dårlig og nye titler kommer for sent.

6 thoughts on “Fildeling drepte ikke musikkbransjen

  1. Å selge det samme produktet to ganger – først som LP/kassett og deretter som CD, var en genistrek. Nå selges produktene igjen for tredje gang via nedlasting og streaming, så noe gjør musikkbransjen rett. Uansett format, så er det ingen som varer (annet enn at streaming i en eller annen form synes å bli den naturlige standarden fremover).

    Filmbransjen gjør vel det samme fordi det funker. Vi kjøper filmer på kino, VHS, TV, DVD og Blu-ray, og nå streaming.

    Den modellen som gir best fortjeneste er sjelden optimal for kunden. Jeg tror streamingtilbudet vil bli ganske komplett om ikke lenge, men jeg tror ikke verden er moden for fullstendig overgang helt ennå.

  2. Jeg tror verken folk eller næringen er villig til å gi slipp på CD- og DVD-platene ennå. De er godt innarbeidet hos brukerne og er fortsatt attraktive å kjøpe og selge. Og så lenge dette holder, så er det ingen hast for næringen å tilby et utkonkurrerende streamingtilbud. Håpet er vel heller at folk kjøper i pose og sekk så lenge det varer. Det sitter dessuten kanskje litt langt inne for mange å skulle bruke særlig mye penger på streaming, når man kan kjøpe den fysiske platen og plassere i hylla.

    Streaming har også ennå noen begrensninger som det ikke innarbeidet gode stabile løsninger på ennå, som f.eks. grensesnitt og tilkoblingen til stereoanlegg. De fleste bruker jo datamaskinen eller mobiltelefonen, men dette virker for meg som litt midlertidige og mangelfulle løsninger. Mulig at TV’en kan få renessanse og bli den sentrale streaming-mottakeren i huset på sikt, da den kan ta både lyd og bilde og enkelt styres med én fjernkontroll.

  3. Jeg mener den siste kommentaren ville vært relevant for et år siden. Alle påstander er tilbakevist for lenge siden. Fordi om cd’en ikke er død, holdes den kunstig i livet av kjøpere over 50. Det, og amerikansk rettighetspolitikk som noe også uunngåelig føyer seg. Det er allerede forsterkere som integreres direkte med spotify, og å koble en mobil til en forsterker er enklere enn å koble til en cd-spiller.

  4. Kunstig i live? Kanskje, men jeg synes da tydlig at at jeg kunne lese fra artikkelen som Christopher linker til at platesalget ligger på et tilnærmet «normalt» nivå, dvs. ikke et kunstig høyt nivå som skyldes at man kjøper opp igjen gamle plater man har fra før på andre format. Nedlasting og streaming nærmer seg vel rundt 25-30 % av denne kaka snart, men det er ikke nok til å erklære CD’en død slik jeg ser det. Men å si at det går i den retningen er alle enige om.

    Når det gjelder oppkobling mot stereoanlegg, så tenkte jeg ikke så mye på selve kabelen. Det skulle være rimelig greit. Det som jeg synes kjennetegner at systemet er umodent ennå er at man for de fleste faktisk er nødt til å ha telefonen sin tilgjengelig og koble den av og på hver gang man vil høre musikk. Dessuten tror jeg neppe at en mobiltelefon gir mulighet for et tilfredstillende grensesnitt som skal huse et gigantisk online musikkbibliotek. Til det er den for liten. Jeg ser i hvert fall for meg i fremtiden gode oversiktlige søkefunksjoner og muligheter til å kunne f.eks. bla i bilder, tekster og videoer om de aktuelle artistene man er interessert i.

    Det finnes også sikkert forsterkere som integreres direkte med spotify, men jeg har ikke inntrykk at det er noe særlig stort marked å snakke om ennå. Kanskje det blir en hit, eller kanskje noe annet tar markedet…

  5. Vel, jeg har ikke lest artikkelen i detalj, men må jo ta utgangspunkt i den totale mengen musikk som konsumeres. Fordi om 30% av inntektene kommer fra nedlastning streaming, er jeg ganske sikker på at den ulovlige nedlastningen utgjør mer.

    Jeg mener forøvrig og å ha lest at salget på nye album erø betydelig svekket.

    Det kan tyde på at du ikke har prøvd spotify eller wimp på mobil. De fungerer utmerket, like bra som pc-versjonen. Ubehaget med å koble til mobil til pc ( jeg bruker bluetooth og bruker dermed ikke ledning overhodet) må vel sees opp mot det å skifte cd, dra på platebutikk, brenne cd’er etc.

    Jeg sier ikke at streaming er ferdig utviklet, men at det er langt på vei er veldig funskjonabelt den dag idag. CD’en er den nye LP’en.

Legg igjen en kommentar

