Ressurssløsing og Sofieprisen

Sofieprisen for 2011 er tildelt britiske Tristram Stuart for hans innsats mot matsløsing. Hvert år kaster nordmenn 300 000 tonn mat, og i den rike verden blir en tredel av maten kastet. Samtidig er en milliard mennesker underernærte eller feilernærte. Stuart har skrevet boken Waste: Uncovering the Global Food Scandal (Penguin, 2009), og bistår organisasjoner og bedrifter med råd om hvordan de kan redusere matsløsingen.
I desember 2009 mettet han, for å illustrere dette, 5000 mennesker på Trafagar Square med mat som ellers ville blitt kastet. Der dreide det seg om mat produsentene ikke fikk levert til de store matvarekjedene fordi den ikke så perfekt ut, så som frukt og grønnsaker som ikke hadde et perfekt utseende men var helt friske og ferske. Og nå planlegger Stuart å gjøre det samme foran Stortinget.

På aktuelt på NRK2 sa Stuart at samtidig som matsløsingen er en stor sløsing med ressurser og energi, er det noe som det er lett å rette på, uten at det innebærer ofre. Det er tvert i mot en vinn-vinn situasjon, både for forbrukerne og industrien. Som et eksempel nevnte han at han gitt noen enkle råd til en matvareprodusent som medførte en årlig besparelse på 100 000 pund. Og det er neppe mange som mener at det er riktig å kaste brukbar mat.

I en artikkel nylig forsøker VG å lære folk hva som er forskjellen på «siste forbruksdato» og «best før».  Noe av problemet later til å være at særlig yngre mennesker ikke klarer å bedømme kvaliteten på mat ut fra utseende, lukt og smak, men tror at når noe har passer «best før» dato må det kastes. Og når man dessuten har råd til å kaste mat, gjør man det.

For meg som tilhører den eldre generasjon er dette litt vanskelig å forstå. Jeg er oppvokst i en tid hvor det var utenkelig å kaste brukbar mat. Og maten hadde ikke datomerking, så det var nødvendig selv å bedømme tilstanden. Og selv om jeg nå har råd til å kaste brukbar mat kunne det ikke falle meg inn å gjøre det. Og et godt hjelpemiddel i denne forbindelsen er en dypfryser. Her er noen tips:

  • Jeg kan ikke fordra å spise tørt brød, samtidig som jeg bor alene og derfor bruker noen dager på å spise opp et brød. Derfor skjærer jeg opp brødet straks jeg får det i hus og legger det i fryseren. Så kan jeg bare ta ut de skivene jeg trenger og tine dem i mikrobølgeovnen, og dermed har jeg ferskt brød hver dag. (Smører jeg matpakke trenger jeg ikke tine brødet, det tiner av seg selv).
  • Middagsrester jeg ikke regner med å bruke i løpet av de nærmeste par dagene havner også i fryseren for senere oppvarming i mikrobølgeovnen. Å kaste middagsrester kunne ikke falle meg inn. Ofte lager jeg så mye at jeg har flere middager i fryseren. Det sparer meg for å lage middag hver dag.
  • Ellers forsøker jeg å holde øye med hva jeg har i kjøleskapet, og forsøker å rullere lageret og bruke det eldste først.
  • Ost er et eget kapittel. Bortsett fra ferskost som cottage cheese, har ost som er tett pakket i plast tilnærmet uendelig levetid. Og det er et levende produkt som utvikler mer smak med lagring. (Ved å betale mer, kan man kjøpe såkalt «vellagret ost», men det er unødvendig.) Den utvikler seg i kjøleskapstemperatur, og derfor har jeg et lager i kjøleskapet, og spiser sjelden ost som ikke er minst ett år eldre enn «best før» dato. Dette prinsippet innebærer også at jeg kan kjøpe på tilbud for senere lagring, og jeg har bare opplevd en gang at en ost har begynt å mugne. Det var fordi det hadde gått hull på pakningen. I et TV-program for en tid tilbake hvor matkasting var et tema kunne for øvrig en forsker fra Matforsk fortelle at han og hans kone nå var i ferd med å spise en Edamer som var fire år over «best før» dato.

Legg igjen en kommentar

