Nå forstår jeg hvorfor vikarer lønner seg

Etter Adecco-avsløringene, hvor det er blitt alminnelig kjent at det offentlige har en utstrakt bruk av vikarbyråer, har jeg undret meg over hvordan dette kan lønne seg. Er det virkelig slik at private ansatte er så mye mer effektive enn offentlig ansatte? Er ansatte i stat og kommune bare latsabber som bruker arbeidstida til kaffepauser og pissprat? Det er faktisk ikke mitt inntrykk, selv om jeg skal innrømme at jeg litt forutinntatt.

Så viser det seg altså at i alle fall ett av vikarbyråene har kunnet drive billigere enn det offentlige ved å bryte arbeidsmiljøloven og utnytte de ansatte. Riktignok hevdes det at ansatte selv ville jobbe mye for å tjene mer. Og det kan sikkert stemme i noen tilfeller, når det for eksempel gjelder svenske sykepleiere som kommer hit til landet for å jobbe. Som VG Nett skriver:

Direktør for Adecco Helse, Bård Kristiansen, sa opp og sluttet da han innrømmet å ha kjent til forholdene over lang tid.
– Jeg lot det gå fordi de ansatte var fornøyd. De ville jobbe så mye som mulig, er forklaringen han formidler via Adecco-sjef Øwre-Johnsen torsdag.

Men dette er ingen unnskyldning for å bryte norsk lov. Samtidig er det tydelig at det ikke er hele historien. For nå sier Adecco at de vil betale ansatte tarifflønn, og det er vanskelig å forstå det på annen måte enn at de ikke har gjort det til nå. Jeg undrer meg også litt over at de tillitsvalgte på arbeidsplassene ikke har grepet inn, men fagforeninger har kanskje ikke noen sterk stilling i vikarbyråene. Og hvor har Arbeidstilsynet vært? De skriver på sin egen hjemmeside at “Etatens oppgave er å føre tilsyn med at virksomhetene følger arbeidsmiljølovens krav”.

Et annet forhold er at ansatte i vikarbyråer neppe har samme pensjonsforhold som de offentlig ansatte som de erstatter. Dette betyr at når stat og kommune benytter vikarer i stedet for å ansette personell på de arbeidsbetingelser som gjelder fast ansatte, sparer de betydelige beløp i pensjonsutgifter. Og pensjonsforpliktelsene er faktisk å regne som en del av etatens lønnsutgifter

Det kan være interessant å se om vikarbyråene også i fremtiden vil klare å drive sykehjem billigere enn det offentlige hvis de følger norsk lov og norske tariffavtaler. Men fremdeles vil de jo ha fordelen av å slippe de pensjonsforpliktelsene det offentlige har overfor sine ansatte.

Legg igjen en kommentar

