Mobbing etterlater arr

VG har satt særlig søkelys på mobbing de siste dagene. Det er ikke noe lokalt norsk problem. Amerikanske forskere har også sett på dette. New York Times  skriver om nyere forskning på dette. Forskningen tyder på at mobbing er en del av kampen om hierarkiet i klassen, i alle fall i videregående skole. De som er nær toppen av hierarkiet i klassen kan være både mobbere og mobbeofre. Forskerne mener å ha funnet at mobberne ikke er mistilpassede individer, men at det er en kamp om status, og dette er rettet mot rivaler, og kanskje de som er enten like over eller like under i status i klassen.

Det er mange forslag om hvordan dette skal håndteres. VG nett forteller at:

Høyreveteranen Ingvald Godal (76) mener 25 års kamp mot mobbing har slått feil. Rektorer må utstyres med spanskrør og ta makten fra bøllene.

Og han viser til Botswana, der rektor har et spanskrør på sitt kontor.

Her er det vel ikke alle som er enige i at vi bør gjeninnføre korporlig avstraffelse i skolen, selv om Per som tiåring kanskje kunne vært enig.

Per vokste opp på et småbruk i en liten bygd like etter krigen. Nesten alle livnærte seg med tungt kroppsarbeid, og det som ga status var å være flink med hendene. Per var ikke særlig sterk, ikke flink i idrett, turde ikke hoppe i hoppbakken, men måtte kjøre slalåm sammen med jentene når det var skoleskirenn, ganske nærtagende, men svært flink på skolen. Kort sagt et typisk offer for mindre skoleflinke som her så en mulighet for å hevde seg. Ikke bare ble han utsatt for erting og kallenavn, men også stoppet på skoleveien av større gutter, kallenavnet ble risset inn på melkerampa i veikrysset, og sto der som en ubehagelig påminnelse i mange år helt til rampa ble revet. Det kom telefoner der en eldre gutt spurte etter ham med kallenavnet hans. Det ble det riktignok slutt på da Pers mor ga tilkjenne at hun skjønte hvem som ringte. Mobbere er feige. Per hadde riktignok noen kamerater, men de stilte ikke opp når han ble mobbet. Hele folkeskolen var et mareritt, Per ble syk og var hjemme fra skolen en god stund.

Den gangen var det ikke vanlig å gå videre etter 7. klasse, i alle fall ikke for barn av småkårsfolk. Men Per fikk begynne på realskolen i tettstedet i nærheten. Ingen andre fra den gamle klassen gjorde det. Da bøllene oppdaget at Per skulle gå videre på skolen fortalte de ham hvordan han virkelig ville bli plaget når han kom dit. Men der ble skoleflinkhet satt pris på. Per var best i nesten alle fag, ble populær og fikk venner. Og opplevelsene i barneårene hadde gitt ham en intens trang til å komme seg fram i verden og vise bøllene at han dugde til noe, selv om han ikke turde hoppe på ski. Så ved eget hardt arbeid skaffet han seg både artium og universitetsutdannelse, og kunne fryde seg over å ha jobb som både var behageligere og bedre betalt enn de gamle bøllene som slet med dårlige jobber i hjembygda, og som noen ganger smisket for Per når han var der på besøk.

Men alt var ikke bare solskinn. Barneårene hadde etterlatt seg arr som ikke har grodd. Fremdeles har Per vanskelig for å helt å stole på andre, forventer at når noen er hyggelige mot ham tør han ikke helt stole på det. Fornuften sier en ting, men følelsen av at de kan vende seg mot ham er der, og vil alltid være der, og har alltid preget hans forhold til andre.

Det vil sikkert også skje med de som blir mobbet i dag, og derfor er den kampanjen mot mobbing som er satt i gang viktig, og det er nok først og fremst skolen som må ta et ansvar her.

3 thoughts on “Mobbing etterlater arr

  1. Min teori er at der voksenautoriteten er svak eller utydelig, blir det mer plass til barns destruktive energi.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s