Låneselgerne slår til

VG/Dine Penger skriver at

50.000 unge trues av gjeldsbombe

og

En undersøkelse for Fokus Bank i fjor viste at halvparten av 18-19-åringene ikke kunne forklare hva rente er.

Dydebloggen har tidligere skrevet om hvem som går i gjeldsfella , hvordan du blir pådyttet kredittkort, og hva du bør gjøre med ubedte kredittkort.

Det er interessant at artikkelen i Dine Penger følges opp med følgende tre sponsede lenker:

  • Lån – Gjensidige.no
    Gjensidige.no – søk uforpliktende på nett, og få raskt svar
  • Kredittkort – Norwegian
    Ingen årsavgift, gebyrfri bruk. Bonusopptjening og reiseforsikring.
  • Lån fra Skandiabanken
    Skandiabanken har lån for alle. Besøk Skandiabanken.no i dag.

4 thoughts on “Låneselgerne slår til

  1. Du skriver på denne bloggen om hvordan utlånere «dytter på folk» lån…

    Artig vri på virkeligheten, egentlig. Selv vil jeg hevde at det vel kanskje, muligens, eventuelt må anses som at myndige personer er ansvarlige for de valgene de tar i livet?

    ELLER?

    Hvis jeg kjøper meg en bil, tråkker gassen i bånn, og deretter blir ilagt en heftig bot av politiet, skal jeg da løpe til bilforhandleren for å sutre over at sistnevnte hadde «dyttet på meg» bilen jeg kjøpte?

    Det er nettopp holdninger som dine, som gjør at ansvarsfraskrivelse har blitt helt legitimt i Norge. Tar man dumme valg, så skal man ikke behøve å stå til ansvar for det…for det er alltid «noen andres» skyld at man gjorde valget.

    Naivt. Forferdelig naivt. Provoserende naivt.

    SKJERPINGS!

  2. Det er dessverre slik at ikke alle er i stand til å motstå et øyeblikk fristelse, enten det nå er å skaffe seg ting de ønsker seg men ikke har råd til, eller det er å trå gasspedalen i bånn. Og når konsekvensene kommer, er det fristende å legge skylda på andre og fremstille seg som et offer. Jeg er helt enig i at den enkelte voksne person har ansvaret for sine handlinger. Men virkeligheten er ikke alltid slik idealet er. Les mer om offerproblematikken her: http://dyade.no/acem_sites/dyade_no/tidsskrift/dyade_2008_04_klager_krav_og_krenkelser

  3. La oss si at du hater naboen din så mye at du har lyst til å drepe ham. Du vet at det er galt, du gjør alt du kan for å holde deg i skinnet, og du forsøker å forutse – og unngå – situasjoner der fristelsen kunne tatt overhånd. Men følelsen er der, og den kan du ikke gjøre noe med.

    Ole, som er naboens enearving, vet om denne sykelige trangen din, og en dag da du kommer ut fra huset for å gå på jobb, og naboen din kommer gående samme vei, så kommer Ole løpende, roper «værsågod», og stikker en ladd revolver i lommen din.

    Har Ole noe som helst ansvar for det som deretter skjer? Jeg har fått kredittkort i posten ubedt, som jeg naturligvis bare har klippet og kastet uten videre, men så har jeg da heller ikke noen trang til å «drepe» noen, eller bruke penger som jeg ikke har, i overført betydning.

    Jeg har full forståelse for at mennesker som har anlegg for å være økonomisk uansvarlige, men som vet om det, og jobber hardt for å være fornuftige, kan mene at slike kredittkortpushere har en del av skylden for at det går galt. Det er forskjell på selv å ta initiativet til å skaffe seg kredittkort, og det at kredittkortselskapet tar initiativet.

  4. Må bare støtte Tommy B…
    Er 44 år selv, har jobba jevnt å trutt i snart 30 år.
    Lurer på om det virkelig er så totalhavarert at ca 70% av våre unge egentlig TROR at De kan lene seg bakover å bli forsørget resten av tiden…
    Får direkte vondt i ryggmargen når jeg ser «Luksusfellen» på TV 3, det kan ikke være mulig å sette seg selv i en situasjon som havarerer så totalt, DA GIR DU FAAN, så dårlig utrustet med IQ er bare ikke mulig ! ! ! !
    Norge er på tur inn i en helt annen «finanskrise» enn resten av verden nå driver å justerer for.
    Gruer for fortsettelsen…:-/

Legg igjen en kommentar

