Hva er yoga?

Millioner av mennesker i den vestlige verden praktiserer yoga, bare i USA er det antatt at tallet er nærmere 15 millioner. Men hva slags yoga er det de gjør? Ettersom yoga har blitt i økende grad kommersialisert og tatt opp Spa- og fitnesskulturen har krefter engasjert seg for å bringe yoga tilbake til røttene.  I USA har en hinduistisk bevegelse satt igang kampanjen «Take Back Yoga» for å markere Yoga’ens indiske opprinnelse, det hevdes også at denne er religiøs. Protestene har ikke uteblitt – se artikler fraNew York Times og Huffingtonpost
  Uansett hva man måtte mene om dette, er debatten mellom de etterhvert enorme kommersielle interessene og de som ønsker å beholde yoga i en mer «opprinnelig» form interessant. Ikke minst fordi definisjonen av «opprinnelig yoga» er uhyre vanskelig.

Tirsdag 7de diskuteres ulike filosifiske aspekter av  yoga slik det praktiseres i Acem  på et møte i Sporveisgaten 37.   Informasjon om Acem-yoga finnes HER.

4 thoughts on “Hva er yoga?

  1. Ja, debatten om «den opprinnelige Yoga» har engasjerte deltagere. I utgangspunktet ble jeg ikke særlig overrasket da man kan lese at ACEMs yoga har lagt til noe(impulsøvelser) og trukket fra noe fra sin tilnærming basert på erfaring med norske kropper. Lik meditasjonen er det altså en pragmatisk tilnærming.

    Ble likevel overrasket og litt provosert da jeg på yoga-helg fikk høre at Norsk-Yoga skole ligger mest opp mot den autentiske yoga’en. Det kan jo stemme det, personlig syns jeg i alle fall at den er mest effektiv samt skånsom. Det er bare det at jeg syns det er unødvendig å påberope seg autensitet på bekostning av andre. I tillegg ble sagt at solhilsen ikke er en del av det autentiske, uten at det ble henvist til kilder. Også det greit nok. Det som provoserte her var at øvelsen kun kunne betraktes som en gymnastikkøvelse, ikke som en øvelse der pust,kropp og sinn påvirker hverandre. Dette syntes jeg var tullete da min erfaring, riktig nok i størst grad i perioder der jeg har praktisert ganske flittig, at øvelsen er meget potent i så henseende.

    Nok om det. Jeg opplever uavhengig av dette at opplegget og instruktørene i Norsk Yoga Skole som meget kompetente. Men hvorfor være så bastant?

  2. Hei Per
    Vi er nok litt uenig om Solhilsen. Surya namaskar er en øvelse som ble utviklet i India i nyere tid og ble undervist her i Norge første gang på 60-tallet. Når den gjøres raskt får du ikke den meditative roen som preger klassisk yoga. Men liker du den så bruk den!

  3. Jeg har også gått på en ikke-Acems yogaskole som brukte solhilsen som hovedøvelse. Den krever en del mer enn den «Acem-yoga» jeg har vært med på – det virker som øvelsene mer er valgt ut for gjennomsnittsmennesker som ikke er så smidige/sterke fra før? Men hvis man er litt sprekere i utgangspunktet og gjør Solhilsen sakte har jeg inntrykk av at den også ville passe i «acem-stilen»? Selv om den skulle være av nyere dato?

  4. Ja, den kan jo gjøres på en meditativ måte også. Med rolige og jevne bevegelser med stopp i de ulike posisjonene. Men det jeg har erfaring med er at de fleste av oss skynder oss litt for mye selv når vi gjør yoga og da er ikke solhilsen den øvelsen som er best akkurat til å få ned tempoet. Men kom på lørdagsworkshopen 11. desember kl. 11.00 – 14.00 i Sporveisgt. så kan vi prøve litt ut.

Legg igjen en kommentar

