Nyttig med seilflyerfaring

VG nett forteller om en flyulykke i Moskva der et passasjerfly fra Dagestan Airlines mistet skyvekraften på alle motorene og

den store maskinen med 160 passasjerer og et mannskap på åtte landet regelrett som et seilfly.

Så vidt jeg vet er det ikke et krav til flygere på passasjerfly at de skal ha erfaring med å fly seilfly, men overskriften fikk meg til å tenke på en nesten-ulykke i Canada i 1983, der et passasjerfly  mistet all motorkraften og landet som et seilfly.

Og der var kapteinen en meget erfaren seilflyver, visstnok Canadisk mester.

Flyet var en ny Boeing 767, og utstyrt med metriske instrumenter – altså med angivelse av drivstoffmengde i kg og liter, og ikke pund og gallons som mekanikerne og pilotene var vant til. Da flyet ble påfylte drivstoff før avgang fra Montreal klarte ikke mekanikeren å regne om riktig fra kg til pund, og flyet fikk omtrent en firedel så mye påfylt som pilotene trodde og satte inn i flyets datasystem. Samtidig virket ikke instrumentene som viste brenselnivået i tankene, men flyet ble likevel ansett som flyvedyktig, siden gjenværende drivstoffmengde ble beregnet ut fra påfylt mengde minus målt forbruk. Men mengden som var satt inn i datasystemet var altså feil.

Dette førte til at da de vel og vakkert hadde nådd marsjhøyde oppdaget pilotene at de satt i et glidefly. Siden tankene nå var knusktørre fikk de heller ikke startet APU-en, som kunne forsynt flyet med nødkraft. Den eneste kraftforsyningen kom da fra en vindturbin som ble satt ut i luftstrømmen, og ga utilstrekkelig hydraulisk kraft. De kunne heller ikke nå noen vanlig flyplass, men annenflyveren, som inntil nylig hadde vært pilot i luftforsvaret, visste om en nedlagt militær flystripe som kunne være innen rekkevidde. Og ved å bruke sin erfaring som seilflyver klaret kapteinen å føre flyet fram til den og lande. På grunn av mangelen på hydraulisk kraft fikk de ikke satt ut flaps og slats og flyet landet med altfor stor hastighet og uten mulighet til bremse med motorene. Pilotene klarte likevel å stanse flyet før enden av rullebanen. Ingen passasjerer ble skadet ved landingen, men noen fikk lettere skader under evakueringen.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s