Grønnkål i skuddet

For noe over et år siden hadde jeg et innlegg om sunnhetsbomben grønnkål, med en del oppfølginger. Og det er tydelig at dette fortsatt er interessant for mange. Det er stadig noen som finner fram til innlegget, nesten 2000 til nå, og det er like mange treff pr dag nå som da innlegget var nytt. Derfor synes jeg det er på tide å skrive litt mer om den.

Grønnkål tåler frost. Her i -17 grader

Denne grønnsaken, som tåler snø og kulde og stiller beskjedne krav til oppfølging og stell er et fast følge på svenske julebord Men den er en sjeldenhet i norske forretninger, selv om jeg har hørt et rykte om at det nylig skal være observert plastpakkede grønnkålblader i en større matvareforretning på Oslo Vest. Og da en bekjent av meg fikk en ny innvandrerbutikk i sitt nabolag etterspurte han den. Og da var den i butikken dagen etter.

Det er litt pussig egentlig. Den fantes alltid i min barndoms kjøkkenhage, i Sverige har Findus «Hackad grönkål» i frysedisken og i USA er den alltid å finne i grønnsakshyllene. Men her i landet må du nesten dyrke  den selv. Nå har jeg nettopp høstet inn det siste – i 13 kuldegrader. Det jeg ikke skal bruke med en gang forveller jeg og fryser ned. Forvelling er egentlig ikke nødvendig, men da falle bladene sammen og tar mindre plass i fryseren.

Siden den ikke er så vanlig er det kanskje også litt tvil om hvordan den brukes. Tradisjonelt ble den brukt i suppe på samme måte som spinat. Men tar du fantasien til hjelp kan du bruke den på mange andre måter. Derfor tar jeg en liten oppdatering på forslag, og så kan du jo begynne å planlegge kjøkkenhagen til våren. Og mens du venter på våren kan du kan alltids bruke spinat i oppskriftene i stedet for grønnkål.

Noen oppskrifter finner du her.

Grønnkål trenger en del koking hvis den skal bli myk. Men jeg synes det er like greit å bare woke den i litt olje, gjerne med litt pepper i. Da gir den tyggemotstand. Det går fint som en ingrediens i en pastarett, eller den kan stekes sammen med tomater og erter og pakkes i filodeig som stekes i ovnen. Eller brukes som en ingerdiens i en pai eller en calzone (innbakt pizza). Her kommer et annet forslag.

Minimalistisk lasagne med grønnkål

Skal du lage lasagne etter den egentlige oppskriften er det arbeidskrevende. Du må både lage hvit saus og tomatsaus før du kan putte den i ovnen. Mye oppvask blir det også. En oppskrift  i New York Times inspirerte meg til å prøve å gjøre det enklere, og samtidig få brukt litt grønnkål (Originaloppskriften er med spinat).

Til en liten lasagne til to personer trenger du:

100 g grønnkålblader (eller spinat eller mangold)
175 g (1/2 beger) cottage cheese
180 g Biola yoghurt (eller annen naturell yoghurt, jeg synes Biola er best til dette)
En boks hakkede tomater
80 g lasagneplater av det slaget som ikke trenger å kokes på forhånd.
Noen skiver gulost

Rens grønnkålen og skjær bort stilkene (eller riv rett og slett bladene av stilkene). Hakk bladene grovt og putt dem i en matmølle (food-processor) sammen med cottage cheese og yoghurt og kjør til bladene er finhakket og alt er blandet sammen. (Du kan eventuelt først frese grønnkålen i litt olje så bladene faller sammen, men det er ikke nødvendig. Den blir jo varmebehandlet i ovnen ) Smak til med salt og krydder.

Så finner du fram en passe stor form og legger litt tomater fra boksen i bunnen. Så et lag lasagneplater, så et lag -grønnkålsaus og et nytt lag tomater. Lasagneplater oppå der igjen -> ostesaus -> tomater osv. Avslutt med tomater  og noen skiver gulost på toppen. Det kan forresten være lurt å vente litt med osten, og legge den på halvveis i prosessen, så den ikke blir brent.

Hvis du vil ha en jevnere tomatsaus enn å bruke tomatene direkte fra boksen, kan du selvfølgelig kjøre tomatene i matmølla etter at du er ferdig med grønnkålsausen, men jeg synes det går greit med tomatene direkte fra boksen.
Stekes i ovn ved ca 200 grader i ca 1/2 time

2 thoughts on “Grønnkål i skuddet

  1. Danskene bruker MYE grønnkål til grønnlangkål. Jeg bruker mest grønnkål, når vi har hamburgrygg eller lignende kjøttretter. Da koker jeg kjøttet mørt, lager saus av lagen, og har godt, d.v.s., rett mye grønnkål oppi sausen, skal sausen være ekstra god, kommer jeg en «skvett» fløte i. Jeg hakker kålen og fyller den RÅ i sausen, som man bruker persille. Til vinterforsyning hakker jeg grønnkålen i kjøkkenmaskinen, og legger RÅ i fryseren, i porsjonspakker.

Legg igjen en kommentar

